ကုိေအာင္၊ ႐ုိးမေရဒီယုိမဂၢဇင္း

ေဒတစ္ပါတ္မွာေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းမွာ အမ်ားဆံုးေနထိုင္ၾကေရ ဒိုင္းနက္ ေခၚသကၠမလူမ်ိဳး႐ုိ႕ အေၾကာင္းကို တင္ဆက္ပီးဖုိ႔ပါ။ သူ႐ုိ႕က ဇာေၾကာင့္ ဒိုင္းနက္လို႔ ေခၚကတ္လဲ၊ ဇာပုိင္ ဘာသာစကားကို ေျပာကတ္လဲ၊ ဇာပုိင္ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႕ၾကလဲဆိုစြာ ေျပာျပပီးဖုိ႔ပါ။

သကၠမလူမ်ိဳးတိစြာ ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲက ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ရေသ့ေတာင္၊ ပုဏၰားကၽြန္း၊ ေက်ာက္ေတာ္၊ ေျမာက္ဦး၊ မင္းျပားနဲ႔ ခ်င္းျပည္နယ္ထဲက ပလက္ဝ ၿမိဳ႕နယ္႐ုိ႕မွာ ျပန္႔က်ဲေနထိုင္ၾကၿပီး အမ်ားစု ကေတာ့ လယ္ယာလုပ္ငန္းနဲ႔ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျပဳၾကသူတိျဖစ္ပါေရ။

ကိုယ္ပိုင္ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ အႏုပညာယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ရပ္တည္ေနႏိုင္ၾကသူတိျဖစ္ၿပီး ကုိယ့္ လူမ်ိဳး အခ်င္းခ်င္း သကၠမ လို႔ ေခၚဆိုၾကေကေလ့ တျခားတိုင္းရင္းသားတိကေတာ့ သူ႐ုိ႕ကို ဒိုင္းနက္ လို႔ သိရွိၾကပါေရ။ တႏိုင္ငံလံုးမွာ သကၠမ တိုင္းရင္းသား လူဦးေရစုစုေပါင္းက သံုးေသာင္းခန္႔ပဲ ရွိေရလို႔ သိရပါေရ။

“ကၽြန္ေတာ္႐ုိ႕ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္းဆိုေကေတာ့ သကၠမလို႔ေခၚေရ။ သကၠမ အဓိပၸါယ္က သက် (သက္က် လို႔ဖတ္ပါ) ဆိုစြာ ပါဠိစကားျဖစ္ပါေရ။ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ေရလူ လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါေရ။ သကၠမ၊ ဆမ္ဂ္မ၊ ဆကၠမ အဲ့လိုေျပာၾကပါေရ။”

အခုလို ေျပာျပလားစြာက ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္ နန္းက်ားေက်းရြာက အၿငိမ္းစား မူလတန္းေက်ာင္းအုပ္ ဆရာႀကီး ဦးထြန္းလွေအာင္ပါ။ ဒိုင္းနက္လို႔ အမည္မွာေနခတာကေတာ့ သမိုင္းအေထာက္အထားတိအရ ရခိုင္ဘုရင္ မင္းထီးလက္ထက္ အေရွ႕သက္လို႔ေခၚေရ သကၠမ႐ုိ႕ရဲ့ မစၥဂီရိေဒသကို သိမ္းယူၿပီးေရေနာက္ သကၠမလူမ်ိဳးတိကို အမ္း ဒါးလက္ဘက္မွာ နယ္စားပီးၿပီး အနက္ေရာင္ဒိုင္းကိုအခြန္ပီးေဆာင္ေစခရာက ဒိုင္းနက္ လို႔ေခၚၾကသလို ေနာက္တမ်ိဳး ဒိုင္းလက္နက္ကို ကၽြမ္းက်င္ေရသူတိျဖစ္ေရအတြက္ ဒိုင္းနက္ လို႔ ေခၚေဝၚသံုးစဲြခတာကစၿပီး ဒိုင္းနက္လို႔ အမည္ေခၚလာခစြာလို႔ဆိုပါေရ။

“ဒိုင္းအခြန္က ဘေဇာင္လဲဆုိေက အနက္ေရာင္ပါ။ ဒိုင္းနက္ေငြခြန္ဖြဲ႕ၿပီး ဘုရင္မင္းထီးကို ဆက္သရေရ။ အဲ့ဒီ အခ်ိန္ကစၿပီး ရခိုင္သူ ရခိုင္သားတိက ကၽြန္ေတာ္႐ုိ႕ အေရွ႕သက္လို႔ေခၚေရ လူမ်ိဳးတိကို ဒိုင္းနက္ေခၚရာကေနလို႔ ဒိုင္းနက္အျဖစ္ ဆင္းသက္လာေရ၊ အမည္ရလာေရလို႔ သိရပါေရ။”

သူ႐ုိ႕တိ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံတိ ဇာပုိင္ရွိလဲ၊ သူ႐ုိ႕အမ်ိဳးသား ဝတ္စံုတိက ဇာပုိင္ပံုစံလဲ၊ စေရ အေၾကာင္းအရာတိကို သိရွိရဖို႔ကို ဘူးသီးေတာင္နဲ႔ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာ ေနထိုင္ၾကေရ သကၠမ တိုင္းရင္းသားတိကို တိြ႔ဆံုၿပီး ေလ့လာတင္ျပပီးပါဖုိ႔။

ဆရာႀကီးဦးထြန္းလွေအာင္က သကၠမ႐ုိ႕ ဘာသာစကားစြာ အင္ဒိုဥေရာပ အုပ္စုမွာပါဝင္ၿပိး မဂဓဘာသာ၊ တနည္း ပါဠိ ဘာသာစကားကို ေျပာဆိုၾကေရလို႔ ဆိုပါေရ။ သကၠမလူမ်ိဳး႐ုိ႕ဟာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံထဲက ရမ္ဂါမတီ စစ္တေကာင္း ေတာင္တန္းေဒသ၊ အိႏၵိယႏိုင္ငံထဲက ၾသရာနတ်ာပရာေဒ့ရွ္၊ ႀတိပူရနဲ႔ မီဇူရမ္ ေဒသတိမွာလဲ ေနထိုင္ၾကၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံက သကၠမတိနဲ႔ ကူးလူးဆက္ဆံမႈ ရွိသလို ေျပာဆိုေရ ဘာသာ စကားအသံ အနည္းငယ္ ကြဲလြဲေကေလ့ အတူတူပဲ ျဖစ္ေရလို႔ ရွင္းျပပါေရ။

“ေလသံ ကြဲေရဆိုစြာ ျမန္မာမွာ ေနေရသူတိက ျမန္မာအသံနဲနဲ ေရာေရ။ ဘဂၤလားမွာ က်ေတာ့ ဘဂၤလားအသံနဲနဲ ေရာေရ။ အိႏၵိယမွာေတာ့ ဟိႏၵဴစတန္နီနဲ႔ အိုရဒူအသံ နဲနဲ ေရာပါေရ။ ေယေလ့သင့့္္ မူရင္း စကားလံုးတိ၊ ေဝါဟာရတိကေတာ့ အားလံုး အတူတူပါပဲ။ အျပန္အလွန္ေျပာလို႔ ဆိုလို႔လဲ ရပါေရ။ မႏွစ္ကေတာင္ အိႏၵိယ ႀတိပူရက ဘုန္းႀကီးတိ ေရာက္လာေသးေရ။ သူ႐ုိ႕ေရာက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္႐ုိ႕နဲ႔ အျပန္အလွန္ အမ်ားႀကီး ေျပာလို႔ရပါေရ။ ဘာသာစကား လံုးဝတူေနလို႔ ေျပာလို႔ရေရသေဘာပါ။”

သူ႐ုိ႕ရဲ့ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈမွာေတာ့ အမ်ိဳးသားတိက အျဖဴေရာင္ကိုပဲ ဝတ္ဆင္ၾကၿပီး ေခါင္းေပါင္းအျဖဴကို ဇာဘက္အစခ်၊ အက်ႌအျဖဴနဲ႔ ပုဆိုးအျဖဴကို ခါးေတာင္းႀကိဳက္ပံုစံ ဝတ္ဆင္ခၾကပါေရ။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဒီဝတ္စံုကို အခမ္းအနားတိရွိေရအခါမွပဲ ဝတ္ၾကပါေတာ့ေရ။ အျဖဴသက္သက္ မဟုတ္ေတာ့ပဲ အမ်ိဳးသမီးတိရဲ့ အဆင္အေသြးနဲ႔ လိုက္ဖက္ေအာင္ ဆင္တူပန္းကြက္ေဖာ္ၿပီး ဂ်ာကင္ အက်ႌပံုစံမိ်ဳး ခ်ဳပ္လုပ္ ဝတ္ဆင္လာၾကတာလဲ ရွိပါေရ။ ဆရာဦးထြန္းလွေအာင္ကလည္း အျဖဴကိုပဲ ေယာက်ာ္းတိ ဝတ္ေရလို႔ သိရခေပမယ့္ ႐ိုးရာဝတ္စံုတိ ေပ်ာက္ကြယ္လာသလို အေထာက္အထား မွတ္တမ္းတိ မရႏိုင္ေရအတြက္ အျဖဴဝတ္စံုအျပင္ တျခားအဆင္တိလဲ ရွိႏုိင္ေရလို႔ ဆုိပါေရ။

“တျခားဟာတိလဲ ရွိခ်င္ရွိမွာပါ။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတိမွာ အကြက္တိဆင္ၾကသလို ကၽြန္ေတာ္႐ုိ႕မွာလည္း သူ႔အရြယ္နဲ႔သူ ရွိမွာပါ။ ေနရာတိုင္းမွာ အျဖဴဝတ္ဖုိ႔ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ လူႀကီးသူမတိဝတ္တာကေတာ့ အျဖဴပါပဲ။ ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္သား ေလာက္ကေတာ့ အျဖဴဝတ္မယ့္အရြယ္ေတာ့ မဟုတ္ေသးဘူး။ အျဖဴဆိုတာက တကယ့္သူေတာ္စင္တိပဲ ဝတ္ေရ အဝတ္အစားေလ။”

အမ်ိဳးသမီးတိကေတာ့ ရင္ကပ္အက်ႌ၊ အေပၚ႐ံုပုဝါနဲ႔ ထဘီကို ဝတ္ဆင္ၾကပါေရ။

“အက်ႌကိုေတာ့ ဆာလံုမ္ ေခၚေရ၊ ရင္စည္းကို ခါဒီ၊ ထဘီကို ပီ(န္)နီ၊ ပုဆိုးကို ဒူးတီ လို႔ ေခၚပါေရ။”

အသက္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ ေငြခိုင္ျဖဴကေတာ့ ရြာမွာပြဲလမ္းသဘင္ရွိေရအခါမွ ႐ိုးရာဝတ္စံုေလးတိ ဝတ္ခြင့္ရေရ အတြက္ ေပ်ာ္ရႊင္ရေရလို႔  ေျပာပါေရ။

“ကိုယ့္႐ိုးရာဝတ္စံုကို ဝတ္ရရင္ေပ်ာ္ပါေရ။ က်က္သေရရွိေရလို႔ ထင္ပါေရ။ ရွင္ျပဳပြဲ႐ုိ႕၊ သႀကၤန္ပြဲ႐ုိ႕၊ သီတင္းကၽြတ္ပြဲ႐ုိ႕ဆိုရင္ေတာ့ ဝတ္ၾကပါေရ။ အၿမဲတမ္းေတာ့ မဝတ္ျဖစ္ဘူး။”

ထဘီကိုေတာ့ ဒူးဆစ္နားမွာ အရစ္တိနဲ႔ အဆင္ကို ခြဲျခားၿပီး အသက္အရြယ္အလိုက္ သတ္မွတ္ေရ အဆင္ကုိ ဝတ္ဆင္ရပါေရ။ မိန္းကေလးတိ ထဘီစၿပီး ဝတ္ရေရအရြယ္ကစလို႔ အရစ္သံုးခုပါေရထဘီကို ဝတ္ရၿပီး အိမ္ေထာင္ျပဳေရ အခ်ိန္ဆိုရင္ အရစ္ငါးခုပါေရ ထဘီကို ဝတ္ရပါေရ။ အရစ္ ခုနစ္ခုနဲ႔ ထဘီကေတာ့ အသက္ႀကီးေရ အဖြားအရြယ္တိ ဝတ္ရေရလို႔ ဆိုပါေရ။ အရစ္တိကို သတ္မွတ္တာကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ ယဥ္ေက်းမႈကို အေျခခံၿပီး ရတနာသံုးပါး၊ ငါးပါးသီလနဲ႔ သူေတာ္ေကာင္းတရား ခုနစ္ပါးကို အေလးထား ေစာင့္ထိန္းႏိုင္ဖို႔အတြက္ ရည္ရြယ္ေရလို႔ ဦးထြန္းလွေအာင္က ရွင္းျပပါေရ။

“အိမ္ေထာင္ ဃရာဝါသ က်ေရအခါ ငါးရစ္ ဝတ္ရပါေရ။ အိမ္ေထာင္က်လားေရအတြက္ ကာေမသု မိစၧာစာရကံ မထိုက္ရေအာင္ ငါးပါးသီလလံုရဖုိ႔ဆိုေရ အဓိ႒ာန္နဲ႔ ဝတ္တာပါ။ ေယေလ့သင့့္္ အခု ကုိယ့္ထဘီတိ ဒေယာတိ မရွိေရအခါ ဝတ္ခ်င္သလို ဝတ္ေနၾကေတာ့တာေပါ့။”

မသန္းသန္းမိုးက ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ ေလာင္းေခ်ာင္းရြာမွာ ေနထုိင္သူပါ။ သူက ႐ိုးရာဝတ္စံုတိ ႏွစ္သက္လို႔ စုေဆာင္း ထားၿပီး အခါအခြင့္သင့္တိုင္း ဝတ္ဆင္ေလ့ရွိပါေရ။ သကၠမ အမ်ိဳးသမီးတိက အနက္ေရာင္၊ အနီေရာင္ကို အေျခခံေရ ျခည္ထည္ ဝတ္စံုတိကို ဝတ္ၾကပါေရ။ သူကေတာ့ ႐ိုးရာအဆင္တိကို အေျခခံၿပီး ေခတ္ကာလအေလွ်ာက္ ေပၚလာေရ ဝတ္စံုတိကို ႏွစ္သက္ေရလို႔ ေျပာပါေရ။

“တျခားလူမ်ိဳးတိက ထဘီကိုခ်ဳပ္ၿပီးေတာ့ ဝတ္ေရ။ အကၽြန္႐ုိ႕ကေတာ့ မခ်ဳပ္ဘူး။ ျခံဳလႊာကို ထဘီအေနန႔ဲ ဝတ္ေရ။ ကိုယ္ဝတ္ခ်င္ေရ အက်ႌဝတ္လို႔ရေရ။ တံဘက္ကို ၿခံဳရတာေပါ့။ တံဘက္ၿခံဳတာလဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေရ။ စလြယ္လိုၿခံဳမလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ရင္စည္းမလားေပါ့။ ရခိုင္ျပည္နယ္အေနအထားနဲ႔ဆိုေတာ့ အက်ႌကို ခါးေပၚေအာင္ေတာ့ မဝတ္ၾကဘူး။ အက်ႌရွည္ေလးတိ လက္ရွည္တိ ဝတ္ၾကစြာေပါ့။”

ေမာင္လွေရႊက အေဝးသင္တကၠသိုလ္ ဒုတိယႏွစ္တက္ေနေရ ေက်ာင္းသားတေယာက္ျဖစ္ၿပီး နန္းက်ားရြာမွာ ေနပါေရ။ ႐ိုးရာ ဝတ္စံုေလးတိ ဝတ္ခ်င္ေပမယ့္ သူ႔အတြက္ေတာ့ အခက္အခဲျဖစ္ေနရပါေရ။ အဓိက အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ရွိေရဝတ္စံုနဲ႔ လူဦးေရမမွ်ေရအတြက္ မဝတ္ႏိုင္ပဲ ျဖစ္ေနရတာလို႔ ဆိုပါေရ။

“ဒီမွာက်ေတာ့ တရြာကို ဝတ္စံုက ေယာက်ာ္းေလး ငါးစံု မိန္းကေလးငါးစံု အဲ့ေလာက္ပဲရွိေရ။ ယကၠန္း႐ုိ႕ ဘာ႐ုိ႕ မရွိေတာ့ဘူး ေပ်ာက္လားၿပီဆိုေတာ့ အဲ့လို ထုတ္မယ့္လူလဲ မရွိေတာ့ဘူး။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္႐ုိ႕ အိႏၵိယ႐ုိ႕ သူ႐ုိ႕ဆီက အလႉခံလို႔ ရထားေရ။ တတ္ႏိုင္ရင္ ဝယ္ထားတာလဲ ရွိေရ။ မဝတ္ျဖစ္တာကေတာ့ ဝတ္စံုမလံုေလာက္လို႔ပါ။”

တကယ္လဲ ဒီလိုဝတ္စံုတစံုရဖို႔ သိပ္မလြယ္ပါဘူး။ ကိုယ္ပိုင္ဝယ္ယူထားခ်င္သူတိကေတာ့ ေငြေၾကး အေျမာက္အမ်ား သံုးစြဲရေရ အတြက္ ဝတ္စံုအျပည့္အစံု ဝယ္ယူႏိုင္သူကလဲ နည္းပါးလြန္းေနပါေသးေရ။ စစ္တိ တကၠသိုလ္မွာ ပညာသင္ေနေရ ေက်ာင္းသား ညီညီထြန္းက ဝတ္စံုတစံုရဲ့ တန္ဖိုးကို အခုလိုေျပာပါေရ။

“ေယာက်ာ္းေလးဝတ္ေရ ဂ်ာကင္ (အျပင္စြပ္) တထည္ကို သံုးေသာင္းခြဲက ငါးေသာင္းေလာက္ ရွိေရ။ ျခည္သား ေကာင္းရင္ ေကာင္းသေလာက္ေပါ့။ အမ်ိဳးသမီး ထဘီတတည္ကို သံုးေသာင္း၊ တံဘက္တထည္ကို ေလးေသာင္း၊ သံုးေသာင္းခြဲ၊ ေနာက္ၿပီး ေငြသားတိလဲ ပါဖုိ႔ဆိုရင္ အကုန္ တသိန္းေက်ာ္ေလာက္ ေပါက္ဖုိ႔။”

သကၠမ အမ်ိဳးသမီးတိက ေငြသားကိုပဲ အဆင္တန္ဆာအျဖစ္ သံုးစြဲၾကၿပီး ေငြဘယက္၊ ေငြခါးစည္းႀကိဳး၊ လက္ေကာက္နဲ႔ ေျခက်င္းတိကို ဆင္ယင္ေလ့ရွိပါေရ။ ေရႊကိုေတာ့ ဘာသာေရးအရ အထြဋ္တျမတ္ သံုးစြဲ ၾကတာျဖစ္လို႔ ကိုယ္ခႏၶာမွာ အလွဆင္ ပစၥည္းအေနနဲ႔ မသံုးၾကဘူးလို႔ ေျပာၾကပါေရ။ ဒီေခတ္မွာေတာ့ ေငြသား အဆင္တန္ဆာတိ မရႏိုင္ေတာ့သလို တန္ဖိုးလဲ ျမင့္လာတာေၾကာင့္ ဆင္ယင္ႏိုင္တာမရွိေတာ့ပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ ကေတာ့ ေငြသားေစ်းႏႈန္းျမင့္လာေရအတြက္ အဆင္ တန္ဆာတိကို ေရာင္းခ်လိုက္ၾကတာေၾကာင့္ ေပ်ာက္ကြယ္သလို ျဖစ္လာေနေရလို႔ ဆိုပါေရ။ ေယေလ့သင့့္္ အမ်ိဳးသမီးတိုင္းမွာ ေငြသား လက္ေကာက္ တိေတာ့ ဝတ္ဆင္ေနၾကပါေသးေရ။ နန္းက်ားရြာမွာေနေရ ၅၁ ႏွစ္အရြယ္ ေဒၚသိန္းဇံျဖဴက သူ႐ုိ႕ ငယ္စဥ္က သံုးစြဲခဖူးေရ ေငြသား အဆင္တန္ဆာတိကို အခုလိုေျပာျပပါေရ။

“ေငြသား ဒဂၤါးျပားကို ကိုင္းတတ္ၿပီးဆြဲပါေရ။ ခါးစည္းႀကိဳး တစ္ပင္ကို ငါးဆယ္သား၊ ဆြဲႀကိဳးတစ္ပင္ဆို ဆယ့္တစ္က်ပ္၊ ဒီဘက္က ငါးက်ပ္၊ ဒီဘက္ကငါးက်ပ္၊ အတြဲက တက်ပ္၊ အဲ့လိုလည္မွာဆြဲေရ၊ အကၽြန္႐ုိ႕မွာ ေငြသားကို ဟိုးအစဥ္ အဆက္ကတည္းက ဝတ္လာၾကတာပါ။ ေရႊထက္ ေငြကို အသံုးျပဳပါေရ။ ေငြကို အေလးထားၿပီး သံုးၾကပါေရ။”

မူလဝတ္စံု အဆင္တန္ဆာတိ ရွားပါးေပ်ာက္ကြယ္လာေနေပမယ့္ ႐ိုးရာဝတ္စံု အဆင္တန္ဆာတိကို ေခတ္ကာလနဲ႔အညီ ဖန္တီးဝတ္ဆင္ႏိုင္ဖို႔ စိတ္ကူးတိကေတာ့ ရွိေနၾကပါေရ။ သန္းသန္းမိုးက သူ႔ စိတ္ကူးထဲက ဝတ္စံုေလးကို အခုလို ေျပာပါေရ။

“ေႏြရာသီဆိုရင္ အမ်ိဳးသမီးတိမွာရွိေရ။ ခါးတိုအက်ႌေလးတိ၊ ခ်က္ေပၚေပၚေလးနဲ႔၊ တံဘက္ ကေလးကို ဇာဘက္ အျခမ္းမွာ ၿခံဳၿပီးေတာ့ အဲလိုမ်ိဳး လုပ္တာ ယဥ္ေက်းေရ။ ေႏြရာသီအခါလဲ ေလဝင္ ေလထြက္ ရွိေရပံုစံမ်ိဳးေပါ့ အဲ့လိုဝတ္ခ်င္ေရ။ အဲ့လိုဝတ္ရတာ အရမ္းႀကိဳက္ေရ။”

ေယေလ့သင့့္္ ေမာင္လွေရႊနဲ႔ ညီညီထြန္း႐ုိ႕ကေတာ့ သန္းသန္းမိုးနဲ႔ မတူေရအျမင္ရွိေပမယ့္ အားလံုးကေတာ့ သကၠမ လူမ်ိဳးတိ တန္းတူအသိအမွတ္ျပဳခံရဖို႔၊ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးစံတိ တိုးတက္ဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကပါေရ။

 836 total views,  1 views today