ကုိေအာင္ ၊ ႐ုိးမေရဒီယုိမဂၢဇင္း

ေတာင္တန္းေပၚမွ သဇင္ပြင့္ခ်ိန္၊ သဇင္ရနံ႔ေတြ သင္းပ်ံ႕ခ်ိန္၊ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔ဆိုတာ ခမီျပကၡဒိန္ရဲ့ ႏွစ္ဆန္း ၁ ရက္ေန႔ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ရဲ့ ျပကၡဒိန္ကို ဘယ္လိုသတ္မွတ္သလဲ၊ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲမွာ ဘာေတြလုပ္ၾကသလဲ၊ ဘယ္လို ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ ရွိသလဲစတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကိုတင္ဆက္ေပးခ်င္ပါတယ္။

ရခိုင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္းမွာ အဓိကေနထိုင္ၾကတဲ့ ခမီလူမ်ိဳးတို႔ဟာ ေတာင္တန္းေတြေပၚမွာ အမ်ားဆံုး ေနထုိင္ၾကၿပီး ေတာေတာင္ေတြကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးၾကသူေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ေတာင္ယာလုပ္ငန္းနဲ႔ အသက္ေမြးၾကသူေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သူတို႔ရဲ့ ေန႔စဥ္ လူမႈကိစၥေတြ အားလံုးက ေတာင္ယာလုပ္ငန္းေပၚမွာပဲ အေျခခံေနတယ္လို႔ ဆိုရပါမယ္။ ဒီလိုပဲ ျပကၡဒိန္ႏွစ္ရဲ့ အစဟာလဲ ေတာင္ယာကိုပဲ အေျခခံၿပီး စတင္တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။

“ႏွစ္သစ္ကူးေန႔က ေတာင္ယာမွာရွိတာကိုပဲ မီွခို အေလးထားရတယ္။ ေတာင္ယာမွာက တန္ေဆာင္မုန္းလဆို ေတာင္ေပၚမွာ ရွိတဲ့ စပါးေတြအားလံုးကုန္ၿပီ၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြလဲအားလံုးကုန္ၿပီ။ က်ီထဲေရာက္ၿပီ။ အားလံုး တစ္ႏွစ္တာ လုပ္ငန္းၿပီးၿပီ။ နတ္ေတာ္လဆန္း ဆိုတာနဲ႔ ေနာက္ႏွစ္မွာ ဘယ္ေတာင္ကို မွီခိုၿပီးေတာ့ ဘယ္ေတာင္ကိုခုတ္ဖို႔ ဘယ္လို လုပ္ဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ႏွစ္သစ္ကို ႀကိဳဆိုတဲ့ပြဲပါ။”

အခုလို ႏွစ္တစ္ႏွစ္ရဲ့ အစကို ဘယ္လိုႀကိဳဆိုသလဲဆိုတာ ရွင္းျပခဲ့တာကေတာ့ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္က ဦးေလေက်ာ္ပါ။ သူက ခမီအမ်ိဳးသား စာေပ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီ ဥကၠဌလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ ေလာင္းေခ်ာင္းရြာမွာေနတဲ့ ေမာင္ေက်ာ္ခိုင္ကလဲ သူ႕ရြာမွာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲလုပ္ဖို႔ စီစဥ္ထားတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။

“ျမန္မာလိုေျပာမယ္ဆိုရင္ နတ္ေတာ္လ၊ ခမီဘာသာနဲ႔ ဆိုခက္ကီခေန႔က ၁ ရက္ေန႔၊ ဘိုးေဘးေတြေျပာတဲ့ အတိုင္း နတ္ေတာ္ လဆန္း ၁ ရက္ေန႔မွာ ႏွစ္သစ္ကူးတာရွိတယ္။ ေတာင္ယာခုတ္ၾကတယ္၊ ေတာင္ယာေကာင္းတာ မေကာင္းတာကို ေရြးဖို႔အတြက္ ရြာမခင္းခင္ ႏွစ္သစ္ကူးကို အရင္ဆံုးလုပ္ရမယ္လို႔ ေျပာထားတဲ့ အတိုင္းလုပ္ၾကတာပါ။”

ခမီတို႔ရဲ့ ျပကၡဒိန္မွာ လကို အေျခခံတဲ့ ျပကၡဒိန္ပဲျဖစ္ၿပီး ျမန္မာ၊ ရခိုင္ျပကၡဒိန္မွာ ရက္တြက္ခ်က္ပံုအတိုင္း တစ္ပတ္ကို ၇ ရက္နဲ႔ တြက္ပါတယ္။ ေမာင္ေက်ာ္ခိုင္က ခမီတို႔ရဲ့ ရက္ လ သတ္မွတ္ပံုကို အခုလိုရွင္းျပပါတယ္။

“တနဂၤေႏြကို နစ္ေဆ့ လို႔ေခၚတယ္၊ တနလၤာဆုိရင္ ဟာကူလို႔ေခၚတယ္၊ အဂၤါဆိုမခီ၊ ဗုဒၶဟူးဆိုပါပူ၊ ၾကာသာပေတးဆိုခြဲ႕မ၊ ေသာၾကာကိုယိုးဒီ၊ စေနကိုေမာ္ေဆာ္လို႔ေခၚတယ္။”

လေတြကိုေတာ့ လအလိုက္ပြင့္တဲ့ ရာသီပန္းေတြနဲ႔ ပိုးေကာင္ေတြရဲ့ အမည္ကိုယွဥ္တြဲမွတ္သားၾကပါတယ္။ ေတာေတာင္ေတြမွာ ပြင့္တဲ့ သစ္ခြပန္းေတြ၊ သဇင္ပန္း၊ လက္ပံပြင့္ စတဲ့ပန္းေတြရဲ့ အမည္ေတြကိုပဲ လနာမည္အျဖစ္နဲ႔ သတ္မွတ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္ ဘယ္ပန္းပြင့္ရင္၊ ဘယ္ပိုးေကာင္ေတြ ေပၚရင္ ေတာင္ယာမွာ ဘယ္ လုပ္ငန္းလုပ္ရမယ္ဆိုတာ ယွဥ္တြဲ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။

“စကား၀ါ ပန္းပြင့္ၿပီဆိုရင္ တန္ခူးလေရာက္ၿပီ။ ကဆုန္လဆိုရင္ မဆူး၊ သစ္ခြပန္းေပါ့။ နယံုလဆိုရင္ မခဟဲ့၊ ဒါက ေျမမွာလဲေပါက္တယ္ သစ္ခြမွာလဲေပါက္တယ္။ ၀ါဆုိလဆိုရင္ လက္ကာ့၊ ဒါကေကာက္ထိုးစအခ်ိန္မွာေပၚတဲ့ ေလာက္ (ပိုးတံုးလံုး) အမ်ိဳးအစားေပါ့။ အစကအေကာင္ေသးေသးေလးအဲ့ဒီေကာင္ ႀကီးလာၿပီဆိုရင္ ေကာက္ထိုးခ်ိန္ေရာက္ၿပီ။”

ဒါေပမယ့္ ခမီတို႔ကေတာ့ သူတို႔ရဲ့ သကၠရာဇ္ ဘယ္အခ်ိန္ကစခဲ့တယ္ဆိုတာမသိၾကေတာ့ပါဘူး။ အဲ့ဒီအတြက္ ခမီျပကၡဒိန္မွာ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ မပါေပမယ့္ ျမန္မာ၊ ရခိုင္ သကၠရာဇ္အတိုင္းသတ္မွတ္ၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဦးေလေက်ာ္ကေတာ့ ခမီတို႔မွာ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ သတ္မွတ္ထားတာ မရွိတဲ့အတြက္ ေတာင္ယာလုပ္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ကာလကို မွတ္သားၿပီး တြက္ခ်က္ၾကတယ္လို႔ ရွင္းျပပါတယ္။

“အဲ့ဒီအတြက္ အသက္ကိုေတာင္ယာနဲ႔ မွတ္တယ္။ ေအာ္ ဒီေတာင္ယာမွာဒီႏွစ္၊ ဒီေတာင္ယာမွာဒီႏွစ္၊ ဒီေတာင္ယာမွာ ေမြးတဲ႔ႏွစ္ဆို ဒီေတာင္ယာမွာငါတို႔လုပ္ခဲ့တယ္။ ေအာ္ ေအး…… ဟိုေတာင္ယာမွာငါးႏွစ္ရွိၿပီ။ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမရွိဘူး။ ေတာင္ယာ လုပ္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ကိုပဲ မွတ္တယ္။ ရွာလို႔မရရင္ အဲ့ဒီေတာင္ယာလုပ္ခဲ့တာကိုပဲ ေရတြက္ၿပီးေတာ့မွ သူက အသက္ ဘယ္ေလာက္ရွိၿပီလို႔ အဲ့လိုမွတ္တယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ ႏွစ္ဆယ္ သံုးဆယ္ ေလးဆယ္ေလာက္ဆို ဘယ္လိုလုပ္မွတ္လို႔ ရႏိုင္ေတာ့မလဲ။ ကေလးေလးငါးဆယ္ ကိုးႏွစ္ေလာက္ေတာ့ မွတ္လို႔ရမွာေပါ့။ က်န္တာေတြက ေပ်ာက္ထြက္ကုန္မွာပဲ။ ေနာက္ပိုင္းမွ ဒီက ကူးစက္လာတဲ့အတြက္ ၀ါးျခမ္းေပၚမွာ ေရးၿပီးေတာ့ ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္ယူထားရတယ္။ အဲ့လိုလုပ္လာတာ။ ေတာင္ယာနဲ႔ပဲ မွတ္တယ္။”

လအလိုက္၊ ပြင့္တဲ့ ရာသီပန္းေတြကိုၾကည့္ၿပီးေဆာင္ရြက္ရမယ့္ အလုပ္ေတြ လုပ္ၿပီးတဲ့အခါ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ရဲ့ ေနာက္ဆံုးလ တန္ေဆာင္မုန္းလကို ေရာက္ပါၿပီ။ ေတာင္ယာစပါးေတြ ရိပ္သိမ္းၿပီးတဲ့အျပင္ တျခားအသီးအႏွံေတြလဲရာသီကုန္ၿပီမို႔ ေကာက္သစ္စားပြဲ လုပ္ၿပီးစပါးေတြ က်ည္ထဲမွာသိုေလွာင္ၿပီးပါၿပီ။ တႏွစ္တာေတာင္ယာမွာလုပ္ကိုင္ခဲ့သမွ်အတြက္ ရြာျပန္ၿပီး အနားယူၾကပါၿပီ။ သဇင္ပန္းေတြလဲ ပြင့္ၾကၿပီဆိုေတာ့ ခမီတို႔ရဲ့ သဇင္လကိုေရာက္ၿပီမို႔ ႏွစ္သစ္ကူးခ်ိန္လဲ ျဖစ္ပါတယ္။ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ စိုင္းတင္ေတာင္တန္းေပၚက ဒျဗဳႀကီးရြာမွာေနတဲ့ အသက္ ၁၈ ႏွစ္အရြယ္ ေ၀မာဦးက သူတို႔ ေတာင္တန္းေပၚက ႏွစ္သစ္ကူးခ်ိန္ အေၾကာင္း အခုလိုေျပာပါတယ္။

“ဒီအခ်ိန္မွာ လူႀကီးေတြကလည္း မိသားစု မိတ္ေဆြေတြနဲ႔ ဆံုၿပီးေပ်ာ္ၾကတာပါ။ အပ်ိဳ လူပ်ိဳေတြကလည္း အခုလို ပြဲေတာ္မွာ ဖူးစာရွင္ ခ်စ္သူကိုရွာၾကတယ္။ ခ်စ္သူေတြကလည္း သတို႔သမီးသတို႔သား ရည္ရြယ္ထားသူေတြနဲ႔ ေတြ႕ၾကတာပါ။”

ႏွစ္သစ္ကူးပြဲ က်င္းပဖို႔အတြက္ ရြာအလိုက္ျဖစ္ျဖစ္၊ ေက်းရြာအုပ္စုေတြ နီးစပ္ရာစုေပါင္းလို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ က်င္းပၾကပါတယ္။ ေလာင္းေခ်ာင္းရြာသား ေမာင္ေက်ာ္ခိုင္ကသူ႔ရြာမွာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲက်င္းပဖို႔ လုိအပ္တာေတြ စီစဥ္ေနပါတယ္။ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲမွာ ဧည့္ခံဖို႔ ေခါင္ရည္ကို အနည္းဆံုး ၁၅ ရက္ၾကိဳၿပီး စိမ္ထားရပါတယ္။  ၀ါးတစ္ပင္ကို အေၾကာအမွ်င္ေတြ ဆြဲထုတ္ၿပီး ပန္းပြားေတြျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ရပါတယ္။ ႐ိုးရာဓေလ့အတိုင္း လိုအပ္တဲ့ ဘူးခါးေျခာက္ေတြ စုေဆာင္းရပါတယ္။ က်န္းမာေအာင္၊ စီးပြား တိုးတက္ေအာင္ ဆုေတာင္းတဲ့အခါ သံုးရမယ့္ ေဆးပုလဲဥဒါမွမဟုတ္ ခ်င္းကိုရွာေဖြရပါတယ္။ ႏွစ္သစ္ကူးမွာမျဖစ္မေန ပါ၀င္ရမယ့္ အဖိုးအဖြားေတြကို ဖိတ္ေခၚဖို႔ အစီအစဥ္ေတြ လုပ္ရပါတယ္။

“၀ါးကို လုပ္ထားတဲ့ ပန္းပြားေတြ၊ ေခါင္ေရေတြ၊ ၿပီးရင္ အစာ့ခင္ လို႔ေခၚတယ္။ ျမန္မာလိုဆိုရင္ ပုလဲေပါ့ (ေဆးပုလဲဥ)၊ အဲ့ဒါက အၿမဲတမ္း ပါရမယ္။ ပုလဲဥမပါရင္ ခ်င္းပါရမယ္၊ ခ်င္းမပါရင္ ပုလဲပါရမယ္။ ပုလဲရယ္ (ခ်င္းရယ္) ေခါင္ရည္အိုးရယ္။ ေခါင္ရည္ေသာက္တဲ့ လူတေယာက္ရွိရင္ ေခါင္ရည္အုိးမွာ ျဖည့္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ရွိရမယ္။ ၿပီးရင္ ေတာင္ယာမွာ စိုက္ထားတဲ့ ဘူးခါးသီးေပါ့ ႏွစ္လံုးပါရမယ္။ အႀကီးတလံုးအငယ္တလံုး ပါရမယ္။ ၿပီးရင္ အဖိုးအဖြားေတြ ပါရမယ္။”

ႏွစ္သစ္ကူးပြဲ က်င္းပရမယ့္ေန႔ မတိုင္ခင္ လိုအပ္တာေတြ စုေဆာင္း စီစဥ္ၿပီးၿပီဆိုရင္ေတာ့ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔ မနက္ပိုင္းမွာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ စတင္ပါၿပီ။ အဲ့ဒီအခါ ပြဲကိုစတင္ဖို႔ ေက်းရြာအုပ္စုထဲမွာ၊ စုေပါင္းက်င္းပတဲ့ ရြာေတြထဲမွာ အသက္အႀကီးဆံုး အဘိုးက ေခါင္ရည္ကိုအရင္အဦးဆံုးငံု၊ ၿပီးေတာ့ ေဆးပုလဲဥဒါမွမဟုတ္ ခ်င္းဥကို အဖတ္ ေသးေသးေလး ကိုက္ၿပီး မန္းမႈတ္တဲ့ ပံုစံနဲ႔ ပြဲတက္လာတဲ့ ပရိႆတ္ကို ဦးတည္ဆုေတာင္းေပးၿပီး အခမ္းအနားကို စတင္ၾကပါေတာ့တယ္။

“သဇင္လလဆန္း (၁)ရက္ေန႔ ငါတို႔ပြဲအစ။ ဒီအဖိုးက ငါတို႔ေခ်ာင္းထဲမွာ အသက္အႀကီးဆံုး၊ ဒီမွာသူ႔ထက္ အသက္ႀကီးတဲ့သူ မရွိေတာ့ဘူး။ အဲ့ဒီအဖိုးက ေခါင္ရည္ကို ေသာက္ၿပီး ျဖဴး …… ဆိုၿပီးလုပ္တာ။ အဲ့ဒါက ဒီမွာေနလာတဲ့ လူေတြဟာ အကုန္လံုး ကိုယ့္ သားသမီး၊ ကိုယ့္ ေျမး ျမစ္၊ သူတို႔အကုန္လံုးကို ငါတို႔က ျဖဴး … ဆိုၿပီးေတာ့ က်န္းမာခ်မ္းသာပါေစဆိုၿပီး လုပ္တာပါ။”

အဲ့ဒီလို အဖိုးတစ္ေယာက္က ဆုေတာင္းၿပီးတာနဲ႔ အဖြားတစ္ေယာက္ကလဲ ဆုေတာင္းေပးရပါတယ္။ ဒီလို ဆုေတာင္းတာကလဲ ေနာက္ႏွစ္မွာ လုပ္မယ့္ ေတာင္ယာ စီးပြားေရးအတြက္ မျဖစ္မေန ႀကိဳတင္လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ အစီအစဥ္တခုလို႔ ေမာင္ေက်ာ္ခိုင္က ေျပာပါတယ္။

“ေအးခ်မ္းပါေစ၊ က်န္းမာၾကပါေစ၊ ေတာင္ယာေတြ ေကာင္းၾကပါေစ၊ ေတာင္ယာမွာရွိတဲ့ နတ္ဆိုးနတ္ေကာင္းေတြ အကုန္လံုး အျခားေနရာမွာ ေနၾကပါဆိုၿပီးေတာ့ အဓိဌာန္ျပဳတာ။ အဲ့လိုေျပာၿပီးမွ အဖိုးအဖြား တစ္ေယာက္ေယာက္က ေျပာၿပီးမွ ေတာင္ယာ ခုတ္ရတာ။ အဲ့လို အဖိုးတစ္ေယာက္ေယာက္က မေျပာရင္ ေတာင္ယာ ခုတ္လို႔မရဘူး။ အဲ့ဒီအစီအစဥ္အတိုင္းပါ။”

ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္မွာေတာ့ သီဆိုကခုန္ၾကတဲ့ သီခ်င္းသံေတြ၊ တီးမႈတ္ေနၾကတဲ့ တူရိယာသံစဥ္ေတြနဲ႔ တစ္ရြာလံုး ေပ်ာ္ပါးေနၾကပါတယ္။ သီဆိုကခုန္ၾကတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကလဲ ခမီတို႔ရဲ့ အသက္ေသြးေၾကာေတာင္ယာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကိုပဲ ေဖာ္က်ဴးတဲ့ သံစဥ္ ကကြက္ေတြပဲ ျဖစ္ေနပါေတာ့တယ္။

“ေတာင္ယာခုတ္ဖို႔ သြားၾကတယ္။ ေတာင္ယာခုတ္ၿပီးရင္ ေကာက္ထုိးတယ္၊ ေကာက္ထိုးၿပီးရင္ စပါးရိတ္တယ္၊ စပါးရိတ္ၿပီးရင္ ရတဲ့စပါးေတြ ရြာကို ျပန္ယူလာတယ္။ အဲ့ဒီအေၾကာင္းကို သ႐ုပ္ေဖာ္ျပတာပါ။”

တကယ္ေတာ့ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲဆိုတာ ေတာင္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရးအတြက္ အေရးပါတဲ့ အစီအစဥ္တခုျဖစ္သလို ႏွစ္သစ္ ကူးခ်ိန္ ဆိုတာလဲ ခမီတို႔ရဲ့ အားလပ္ခ်ိန္၊ ကြဲကြာေနတဲ့ မိသားစု၊ ေဆြမ်ိဳး မိတ္သဂၤဟေတြ ျပန္ဆံုတဲ့အခ်ိန္၊ လူပ်ိဳ အပ်ိဳတို႔အတြက္ ခ်စ္သူ ရွာေဖြတဲ့အခ်ိန္၊ လက္ထပ္မယ့္သူေတြ ေမတၱာေရးကိစၥေတြ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ၾကခ်ိန္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ခမီလူမ်ိဳးတို႔ရဲ့ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ရဲ့ အစီအစဥ္အနည္းငယ္ ေခတ္နဲ႔ေလွ်ာ္ညီေအာင္ အေျပာင္းအလဲရွိလာေပမယ့္ မျဖစ္မေနေဆာင္ရြက္ရမယ့္ ဓေလ့ ထံုးတမ္းေတြ၊ ေတာင္ယာ စီးပြားေရးအစီအမံေတြကေတာ့ မေျပာင္းမလဲ တည္ရွိေနမယ္လို႔ ယံုၾကည္ေနၾကပါတယ္။

“အမွန္က ႏွစ္သစ္ကူးပြဲျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲ့ဒီမွာေခါင္ရည္ေသာက္ၾကမယ္။ ေခါင္ရည္အုိးတည္ၿပီး ေခါင္ရည္ေသာက္ရင္းနဲ႔ ႏွစ္သစ္မွာ ငါက ဘယ္ေတာင္ကိုတက္မယ္၊ ဒီႏွစ္ကစၿပီး ဒီေတာင္ကိုစခုတ္မယ္။ သူကလဲ ဒီေတာင္ကိုလုပ္မယ္။ စသည္ျဖင့္ အစီအစဥ္ ဆြဲၾကတာပါပဲ။ အစီအစဥ္ ဆဲြရင္း စားရင္းေသာက္ရင္း ေပ်ာ္ပါးေဆြးေႏြးရင္းနဲ႔ ပြဲက်င္းပတာပါ။ အခုက်ေတာ့လဲ ေခတ္နဲ႔ ေလ်ာ္ညီေအာင္ က်င္းပရတာျဖစ္လို႔ အခမ္းအနားအစီအစဥ္ေတြ ပါလာတယ္။ အခမ္းအနားမႉး ပါလာတယ္။ သဘာပတိ ပါလာတယ္။ ဟိုဟာပါ ဒီဟာပါ ပါလာတယ္။ အက, ကေတာ့ အရင္ကတည္းက ရွိၿပီးသား စားရင္းေသာက္ရင္းနဲ႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ကၾကတာပဲ။ ႏွစ္ဆန္းဖိုိ႔အတြက္ ေပ်ာ္ျမဴးၾကတဲ့ပြဲပါပဲ။”

 915 total views,  1 views today