Htoo | Arakan Yoma

ဗုဒၵဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ ထင္ရွား ရွိခဲ့စဥ္က တာဝတိ ံသာနတ္ျပည္မွာ  ၃ လတိုင္တိုင္သီတင္းသုံးခဲ့တဲ့ ဝါးတြင္းကာလရဲ႕ ေနာက္ဆုံးလျဖစ္တဲ့ သီတင္းကြ်တ္လက ဗုဒၵဘာသာဝင္ေတြအတြက္ အထြဋ္အျမတ္လေတြထဲကတစ္လ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေန႔ဟာဆိုရင္ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔လည္းျဖစ္ပါ တယ္။

ဒီလို ရက္ႀကီးေန႔ႀကီးမွာေတာ့ ဗုဒၵဘာသာဝင္တိုင္းဟာ ကုသိုလ္ယူေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ကုသိုလ္ယူတဲ့အခ်ိန္မွာလည္း ေနရာေဒသအလိုက္ ၿမိဳ႕၊ ရြာအလိုက္ ကြဲျပားေလ့ရွိပါတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းမွာေတာ့ ဆြမ္းေတာ္ႀကီးေလာင္းတာ၊ မီးထြန္းပြဲေတာ္လုပ္တာေတြဟာ ထင္ ရွားပါတယ္။ မထင္မရွားေပမယ့္လည္း အင္မတန္မွ ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ ဓေလ့ေတြနဲ႔ ကုသိုလ္ယူၾကတဲ့ ေဒသေတြလည္း ရွိပါတယ္။

အခုတင္ျပမယ့္ ဓေလ့ေတြဟာ ေတာဓေလ့၊ ေတာသဘာဝျဖစ္ၿပီး အဲဒီေန႔မွာ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြက ဘာလုပ္ၾကတယ္။ လူလတ္ပိုင္းနဲ႔ ကေလးငယ္ေတြက ဘာလုပ္ၾကတယ္။ ဘယ္လိုဓေလ့ေတြ စ႐ိုက္ေတြရွိတယ္။ ကုသိုလ္ယူၿပီးခ်ိန္မွာ ဘယ္လို ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲေတြထည့္သြင္း က်င္းပၾကတယ္။ စသျဖင့္ ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ ဓေလ့ေတြအေၾကာင္း ေျပာျပေပးပါ့မယ္။

ေတာရြာမွာ ေနထိုင္သူေတြဟာ သတင္းကြ်တ္လျပည့္ မေရာက္မွီ တစ္ရက္အလိုကေန အလုပ္ေတြကို လက္စသတ္ထားၾကၿပီး သီတင္း ကြ်တ္လျပည့္ေန႔ကို ေရာက္တဲ့အခါမွာ ဘုရားေက်ာင္းကန္သြားၿပီး ကုသိုလ္ယူေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ မနက္ပိုင္းမွာ ေက်းရြာအတြင္းက ရွိရွိသမွ်သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြ အကုန္လုံးက ရြာဦးဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို သီလေဆာက္တည္၊ ကုသိုလ္ယူဖို႔သြား ၾကပါတယ္။ ေနအိမ္အတြင္းမွာေတာ့ သား၊ သမီး၊ ေျမး၊ ျမစ္ေတြက ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ဖို႔ သြားၾကတဲ့ အေဖနဲ႔ အေမ၊ အဘိုးနဲ႔ အဘြားတို႔အတြက္ တစ္အိမ္တစ္အုပ္က် ဆြမ္းခ်က္က်န္ရစ္ခဲ့ၾကရပါတယ္။

ခ်က္ျပဳတ္ၿပီးတဲ့အခါ ေန႔လည္ဆြမ္းသုံးခ်ိန္အမွီ ဆြမ္းလာကပ္ရၿပီး မိမိတို႔ ေနအိမ္က ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို တစ္ေယာက္သြားတယ္ ဆိုရင္ ဆြမ္းတစ္အုပ္၊ ၂ ေယာက္သြားတယ္ဆိုရင္ ဆြမ္း ၂ အုပ္ အဲဒီလို ကပ္ၾကရပါတယ္။ ဥပုသ္သည္ေတြအတြက္ လာကပ္တဲ့ ဆြမ္း ကို ရြာအတြင္းက လူပ်ိဳအပ်ိဳေတြက ေက်ာင္းေပၚမွာပဲ သိမ္းဆည္းထားလိုက္ၾကၿပီး ဥပုသ္သည္မေတြအတြက္ ဆြမ္းခ်ဳိင့္ကုိေတာ့ သူတို႔ ေနထိုင္တဲ့ ေက်ာင္းသခၤန္းကိုပဲ ယူသြားၾကရပါတယ္။

အသက္ ၄၀ ေက်ာ္အရြယ္ ေဒၚသန္းႏုက အခုလို ေျပာျပပါတယ္။

“ေက်ာင္းကို သြားၾကတယ္။ ေက်ာင္းကိုေရာက္ရင္ ၈ ပါးသီလယူတယ္။ ဥပုသ္သည္မအခန္း သီးသန္႔ရွိတယ္။ အမ်ိဳးသားေတြအတြက္ဆို ရင္ ေက်ာင္းေပၚမွာေပါ့။ သီလယူၿပီးၾကရင္ တရားထိုင္ထိုင္ ပုတီးစိပ္စိပ္ အဲဒီလိုေနၾကတယ္။ ဆြမ္းသုံးခ်ိန္က်ေတာ့ ဥပုသ္သည္မေတြကို ဆိုရင္ သခၤန္းမွာ သြားကပ္ရတယ္။ အေမဆိုအေမ၊ အဖြားဆိုအဖြားေပါ့။ ေယာက္်ားမွာဆိုရင္လည္း အေဖဆိုအေဖ၊ အဖိုးဆိုအဖိုး အဲလို ကပ္တယ္။ ဆြမ္းသုံးခ်ိန္က်ေတာ့ ဟိုဥပုသ္သည္ဆီက တစ္ဇြန္း၊ ဒီဥပုသ္သည္ဆီက တစ္ဇြန္းယူၿပီးေတာ့ ဆြမ္းကပ္တယ္။ ဥပုသ္သည္မ ေတြမွာဆိုလည္း ဒီအတိုင္းပဲ။”

ဆြမ္းကပ္ရာမွာေတာ့ အထူးသျဖင့္ ကေလးငယ္ေတြ လာေရာက္ကပ္ေလ့ရွိၾကၿပီး ကေလးမရွိတဲ့ အိမ္ေတြကမွ အိမ္မွာ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ လူ ႀကီး၊ လူလတ္ပိုင္းေတြက ကပ္ၾကပါတယ္။ ဥပုသ္သည္၊ ဥပုသ္သည္မေတြဟာ ဆြမ္းလာကပ္တဲ့သူေတြအတြက္ ေငြအေၾကြေတြဖ်က္ၿပီး အသင့္ျပင္ဆင္ထားကာ (အထူးသျဖင့္ ကေလးငယ္ေတြအတြက္) မုန္႔ဖိုးအျဖစ္ ေပးကမ္းေလ့ရွိၾကပါတယ္။

“ဆြမ္းလာကပ္တဲ့ကေလးေတြကို အဖြားေတြကျဖစ္ျဖစ္၊ အေမေတြကျဖစ္ျဖစ္ ေရွ႕လာခိုးရင္ အဲဒီတုန္းကဆိုရင္ ပိုက္ဆံ ၅၀၊ ၁၀၀ အဲဒီလို ေပးၾကတယ္။ မုန္႔ဖိုး စရိတ္ေပါ့ေလ။ ဆိုေတာ့ ဆြမ္ခ်ဳိင့္ေလးနဲ႔ ျပန္ယူလာၾကတယ္။ ဆြမ္းသုံးလို႔ၿပီးတာနဲ႔ တစ္ခါျပန္ ေရွ႕ခိုးၿပီးေတာ့ အကုန္လုံးသိမ္းၿပီးေတာ့ဆင္းလာၾကတယ္။”

ဆြမ္းသြားကပ္လို႔ အျပန္လမ္းမွာေတာ့ ခ်ဳိင့္ထဲပါလာတဲ့ ဆြမ္းလက္က်န္ေတြကို သစ္ရိပ္၊ ဝါးရိပ္မွာခိုၿပီး ကေလးငယ္ေတြက အုပ္စုဖြဲ႔ ဝိုင္းဝန္းစားသုံးၾကတာကလည္း ေပ်ာ္စရာတစ္ခုပါ။ ေန႔လည္ပိုင္းေလာက္က်ရင္ေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို ေရာက္ရွိေနၾကတဲ့ ဥပုသ္သည္ႀကီးငယ္ေတြဟာ သီလေဆာက္တည္ တရားထိုင္နဲ႔ ေက်ာင္းမွာပဲ တစ္ေနကုန္ အခ်ိန္ျဖဳန္းၾကပါတယ္။

ညေနပိုင္းေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာလည္း တစ္ခ်ိဳ႕က ေက်ာင္းမွာပဲ ညအိပ္ေလ့ရွိၾကသလို တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ အိမ္ျပန္အိပ္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ေတြ အတြက္ ညအိပ္ဖို႔ ေစာင္ေတြ၊ ေခါင္းအုံးနဲ႔ လိုအပ္တဲ့ ပစၥည္းပစၥယေတြကိုလည္း အိမ္မွာက်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ သား၊ သမီး၊ ေျမး၊ ျမစ္ ေတြက သြား ပုိ႔ၾကရျပန္ပါတယ္။

“ေန႔လည္ေရာက္ရင္ တရားထိုင္သူထိုင္၊ ပုတီးစိပ္သူစိပ္ ကိုယ့္အယူဆနဲ႔ ကိုယ့္အယူဆေနၾကတယ္။ ညေနဖက္ ၃၊ ၄ နာရီေလာက္ဆိုရင္ ဆရာေတာ္က ၈ ပါးသီလထပ္တယ္။ တရားနာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းမွာေနၾကတယ္။ ကြ်န္းမွာဆိုရင္ ေက်ာင္းမွာ အိပ္ၾကတာပဲေလ။ ၿမိဳ႕မွာလို မဟုတ္ဘူး။ ဒီမွာကေတာ့ ေက်ာင္းသြားရင္ လိုအပ္တဲ့ ေစာင္ေတြယူသြားၾကတယ္။ ယူမသြားတဲ့သူေတြမွာလည္း ကေလးေတြ က အခ်ိဳဘူးတို႔၊ ဘာတို႔နဲ႔အတူ သြားပို႔ရတယ္။”

ဒါကေတာ့ လျပည့္ေန႔တစ္ေန႔တည္းမွာ ျပဳလုပ္ၾကတာပါ။ လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႔မွာေတာ့ ဒီထက္မက မ်ားျပားတဲ့ ဓေလ့ေတြ က်န္ပါ ေသးတယ္။ ေတာဓေလ့ သဘာဝအရေတာ့ လျပည့္ေန႔ကို သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြအတြက္လို႔ ဆိုႏိုင္ၿပီး လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႔ကေတာ့ လူပ်ိဳ၊ အပ်ိဳေတြအတြက္လို႔ေျပာရင္ေတာင္ မမွားႏိုင္ပါဘူး။ ဘာလု႔ိလဲဆိုေတာ့ အဲဒီေန႔မွာကာလသားေတြဟာ ရြာထဲသြားၿပီး အသံခ်ဲ႕စက္ ေတြနဲ႔ေအာ္ၿပီး ေဒသအေခၚအရ အုပ္ပတ္(ေက်ာင္းတက္)ဖို႔၊ ဆရာကန္ေတာ့ဖို႔အတြက္ ပေဒသာပင္ေတြကို လိုက္လံျဖန္႔ေဝရပါတယ္။

“ဒီေန႔ေက်ာင္းတက္ရမယ့္ေန႔လုိ႔ဆိုရင္ မနက္ပိုင္း ေန႔လည္စာစားၿပီးတာနဲ႔ ေက်ာင္းကိုတက္ရၿပီ။ ေက်ာင္းကိုတက္ၿပီးတာနဲ႔ အုပ္(ပေဒ သာ) ယူၾကတယ္။ အရင္ကဆိုရင္ အုပ္ယူတယ္။ ၾကက္လွ်ာကို သုံးေရာင္ဆိုသုံးေရာင္ ယူၿပီးေတာ့ တစ္အုပ္စီမွာ တစ္ကိုက္ဆိုတစ္ကိုက္၊ ကိုက္ခြဲဆိုကိုက္ခြဲ ခြဲၿပီးေတာ့ ဇရပ္မွာျဖစ္ျဖစ္၊ ေက်ာင္းသခၤန္းမွာျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ့္အုပ္ကိုကိုယ္လုပ္ရတယ္။ ႏွီးကိုသုံးဆင့္ ဝိုက္တယ္။ ပိုက္ ဆံတြဲဖို႔အတြက္ ၿပီးေတာ့ ၾကက္လွ်ာကပ္လို႔ ရွင္ျပဳပြဲေတြမွာပါတဲ့ ပေဒသာပုံစံမ်ိဳးေပါ့။”

ပေဒသာေတြ ျဖန္႔ေဝၿပီးေနာက္မွာေတာ့ ရြာထဲက ကြန္းေတာင္ကိုင္၊ ပန္းေတာင္ကိုင္ေလးေတြဟာ အေၾကြဖ်က္ထားတဲ့ ေငြေတြ၊ ၾကက္ လွ်ာေတြနဲ႔ ပေဒသာပင္ကို အလွဆင္ၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ညေနပိုင္းမွာ အခ်ိန္တစ္ခုသတ္မွတ္လိုက္ၿပီးေတာ့ ရြာဇ ရပ္မွာ စုၿပီး ကိုးကြယ္တဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို စီတန္းလွည့္လည္သြားၾကပါတယ္။ ဒီလို အခိုက္အတန္႔ေတြဟာျဖင့္ အပ်ိဳဘဝရဲ႕ မ ေမ့ႏိုင္တဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြပါ။ သူတို႔ ငယ္ငယ္က ပေဒသာပတ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းကိုလည္း ဝမ္းသာအားရစြာနဲ႔ ေဒၚသန္းႏုက အခုလို ေျပာျပပါတယ္။

“ညေနဖက္ ၄ နာရီဆိုရင္ ေက်ာင္းတက္ဖို႔သြားၾကၿပီ။ ဆရာကန္ေတာ့ဖို႔ေပါ့။ အကုန္လုံးေသာ အပ်ိဳလူပ်ိဳေတြက ဇရပ္မွာစုတယ္။ စုလို႔ၿပီး ေတာ့ ေရွ႕ကပေဒသာဆိုရင္ အညႊန္႔အုပ္ၿပီးေတာ့ တန္းစီလို႔ ႀကီးစဥ္ငယ္ေလ်ာက္တန္းလို႔ ဆရာကန္ေတာ့ၾကတယ္။ က်မတို႔ ငယ္ငယ္က ဆိုရင္ တအားေပ်ာ္စရာေကာင္းတယ္။ အဲဒီတုန္းက သဲခုံနဲ႔ ျဂင္းေခ်ာင္းနဲ႔ တစ္ရြာတည္း။ ျဂင္းေခ်ာင္းၿပီးရင္ သစ္ေခါင္းေတာ၊ ယာတိုက္၊ မင္းတဲ၊ ေခ်ာင္းဝ ၅ ရြာမွာ။ တစ္ဖြဲ႔က ေခ်ာင္းဝက။ ေနာက္တစ္ဖြဲ႔က တစ္ျခားရြာကဆိုရင္ စကားပုံမွာ က်မတို႔ရြာသား ျမန္သြားတယ္ဆိုရင္ က်မတို႔ရြာသား အရင္ပတ္ရတယ္။ အကုန္တန္းစီၿပီးေတာ့ တရြာၿပီးတစ္ရြာ ပတ္ၾကတယ္။”

ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတည္းကို တစ္ရြာတည္းက ကိုးကြယ္တယ္ဆိုရင္ ျပႆနာမရွိေပမယ့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတစ္ ေက်ာင္းတည္းကို ၃၊ ၄၊ ၅ ရြာေလာက္က ကိုးကြယ္ၿပီဆိုရင္ေတာ့ ပေဒသာပတ္ဖို႔ ရြာအလွည့္က်ေစာင့္ဆိုင္းရပါတယ္။

ေစာင္းဆိုင္းၿပီးလို႔ ဆီမီးပူေဇာ္၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေပၚတက္ၿပီးရင္ေတာ့ ဆရာကန္ေတာ့ၿပီး အိမ္ျပန္ၾကပါၿပီ။

“အရင္ဆုံးေရာက္သြားတဲ့ ရြာသားဆိုရင္ လူပ်ိဳေတြက ေနာက္ကေန တအားကၿပီး လိုက္ၾကတာ။ တီးဝိုင္းေတြနဲ႔။ ေလာစပီကာေခတ္မို႔လို႔ ေဆာင္းေတြလည္း မေပၚေသးဘူး။ (ေလာ္စပီကာ) ကလဝေတြနဲ႔ေပါ့။ ေနာက္က်တဲ့ ရြာသားဆိုရင္ မိုးခ်ဳပ္သြားတယ္။ ကေနၾကလို႔ တိုးမေရႊ႕ေတာ့ဘူး။ ၄၊ ၅ ရြာဆိုေတာ့ မိုးခ်ဳပ္သြားလို႔ တစ္ရြာကိုတစ္ရြာေတာင္ စိတ္ဆိုးၾကေသးတယ္။ ေက်ာင္းေပၚတက္ တရားနာတယ္။ ဆရာကန္ေတာ့ၿပီး ရင္ေတာ့ အိမ္ျပန္ၾကၿပီေပါ့။”

ပေဒသာလွည့္လည္ပတ္ၾကရာမွာလည္း ရြာမွာရွိေနပါလွ်က္သားနဲ႔ အပ်ိဳျဖစ္ျဖစ္၊ လူပ်ိဳျဖစ္ျဖစ္ မလိုက္ဘူး၊ မလာဘူးဆိုရင္ သူတို႔ကို ဒဏ္ ခတ္တဲ့ စနစ္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။

“ဒဏ္ေၾကးသတ္တယ္ဆိုတာက ကိုယ့္ရြာမွာသီတင္းကြ်တ္ေနတယ္။ သႀကၤန္က်ေနတယ္ဆိုရင္ အပ်ိဳေတြကေတာ့ သိပ္မသြားဘူး။ လူ ပ်ိဳေတြက တစ္ျခားရြာေတြကို ပတ္ၿပီးသြားေနၾကတယ္။ အဲဒီရြာမွာ ေပ်ာ္ျမဴၿပီးသြားေနတယ္ဆိုရင္ သူ႔သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ သူ႔ေပါ့ေလ။ ေပ်ာ္ ေပ်ာ္ပါးပါး ထမင္းခ်က္စားၿပီးေတာ့ ေနၾကတယ္။ ေက်ာင္းတက္မယ့္ေန႔သာ မေရာက္ဘူးဆိုရင္ အဲဒီလူပ်ိဳ၊ အပ်ိဳကို သူတို႔ထည့္ဝင္ထား တဲ့ စ႐ုက္ကို ျပန္ေပးလိုက္တယ္။ သူတို႔ကို အရာမသြင္းေတာ့ဘူး။ ဘယ္လိုဆိုရမလဲ။ ပါမဝင္ေတာ့ဘူး။”

ဒါေပမဲ့ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ စီးပြားေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူမႈေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း တစ္ျခားတစ္ေနတစ္ေက်းကို ေရာက္ေန တယ္ဆိုရင္ေတာ့ အလွဴေငြျဖစ္ျဖစ္ ထည့္ဝင္လိုက္႐ုံနဲ႔ ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီလို ပေဒသာလွည့္တဲ့ ကိစၥအၿပီးမွာေတာ့ အိမ္ျပန္ၾကၿပီး ေတာ့ ရြာထဲက လူႀကီးသူမေတြကို ပစၥည္းေတြနဲ႔ ျဖစ္ျဖစ္၊ လက္ဗလာနဲ႔ ျဖစ္ျဖစ္ လိုက္လံကန္ေတာ့ၾကပါေသးတယ္။

ဒီလိုကန္ေတာ့ရင္ေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕လူႀကီးေတြကလည္း စားစရာပစၥည္းျဖစ္ျဖစ္၊ ေငြသားပဲျဖစ္ျဖစ္ အျပန္အလွန္အေနနဲ႔ ျပန္လည္ေပးကမ္း ေလ့ရွိၾကၿပီး အဲဒီလို ကန္ေတာ့လို႔ ရတဲ့ေငြနဲ႔ ထည့္ဝင္ၾကတဲ့ ေငြေတြနဲ႔ ေပ်ာ္ေကာင္းေပ်ာ္ဖြယ္ ထမင္းေပါင္းခ်က္စားၾကတယ္လို႔ ဆိုပါ တယ္။

ဗုဒၵဘာသာဝင္ေတြကေတာ့ ဝါတြင္းကာလမွာ အိမ္ေထာင္ျပဳတဲ့ အယူေတြကို လက္ခံေလ့ မရွိၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဝါးတြင္းကာလရဲ႕ ေနာက္ဆုံးေန႔ျဖစ္တဲ့ သီတင္းကြ်တ္ပြဲေတာ္ၿပီးခ်ိန္ဟာေတာ့ ခ်စ္သူစုံတြဲေတြအတြက္ လက္ထက္ဖို႔ အခ်ိန္ေကာင္းပါပဲ။

“တရားေတြဘာေတြ နာၿပီးရင္ ဆင္းလာၾကၿပီ။ သီတင္းကြ်တ္ၿပီေလ။ သီတင္းကြ်တ္ေတာ့ လူပ်ိဳမွာလည္း ခိုးခ်င္သူကိုခိုး။ အပ်ိဳမွာလည္း လိုက္ခ်င္သူနဲ႔လိုက္။ အဲဒီေခတ္က အဲဒီလိုပဲ။ သီတင္းမကြ်တ္ဘဲ မယူရဘူး။ ”

 2,110 total views,  3 views today