ထူး၊ ႐ိုးမေရဒီယိုမဂၢဇင္း

ေဒတစ္ပတ္မွာေတာ့ ဗုဒၶဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ကို ပူေဇာ္ရာကနီ ေပၚေပါက္လာၿပီးေက ေဒကနိထိတိုင္ လက္ဆင့္ကမ္း ထိန္းသိမ္းၿပီးေက က်င္းပလာကတ္ေတ ရခိုင္႐ိုးရာနံ႔သာေသြးပြဲေတာ္အေၾကာင္းကို တင္ျပပီးခ်င္ပါေရ။ ယင္းပြဲကေတာ့ ျမန္မာသကၠရာဇ္၏ ေနာက္ဆုံးလျဖစ္ေတ တန္ခူးမွာ က်င္းပၾကာစြာျဖစ္ၿပီးေက တစ္ျခားတစ္ႏွစ္ကို မကူးခင္က်င္းပကတ္ေတ ေနာက္ဆုံးပြဲေတာ္လည္း ျဖစ္ပါေရ။

ဘီစီ ၅၅၄ ခုႏွစ္၊ ရခိုင္ဘုရင္စႏၵသူရိယမင္းလက္ထက္က ရခိုင္ကို ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ၾကြေရာက္လာေရအခါ မဟာျမတ္မုနိဘုရားရွင္ကို ႐ုပ္တုေတာ္ သြန္းလုပ္ရာ ၿပီးစီးေရ ကဆုန္လျပည့္နိမွာ နံ႔သာျဖဴ၊ နံ႔သာနီ၊ ကရမက္စေရ အမႊီးအႀကိဳင္တိ သြီးၿပီးပူေဇာ္ရာကနီ “ရခိုင္႐ိုးရာ န႔ံသာသြီးပြဲ”လို႔ စတင္ ေပၚေပါက္လာခစြာ ျဖစ္ပါေရ။

ရခုိင္ဓေလ့၊ ယဥ္ေက်းမႈ ႐ိုးရာပြဲေတာတိကို ေဖာ္ထုတ္က်င္းပေလ့ရွိေရ သာကီမ႑ိဳင္ ရကၡိဳင့္ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ နာယက ဆရာ ဦးေမာင္သိန္းထြန္းက အခုပိုင္ေျပာျပပါေရ။

“ကမၻာမွာ တစ္ဆူတည္းေသာ ျမတ္စြာဘုရားစြာေရ ရခိုင္ျပည္(နယ္)မွာ သက္ရွိထင္ရွား ရွိဘိသကဲ့သို႔ ယုံၾကည္ၿပီးေက ရခိုင္သား႐ို႕ ဝမ္းေျမာက္၊ ဝမ္းသာနဲ႔ ေပ်ာ္ပြဲ၊ ရႊင္ပြဲတိ၊ နံ႔သာနီ၊ နံ႔သာျဖဴ၊ ကရမက႐ို္႕ သြီးက်န္ၿပီးေက ဘုရားကို ပူေဇာ္ကတ္တယ္။ မဟာမုနိျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ကို။ ကေကာင္းထူးျခားစြာကို။ ဘုရားရွင္ၾကြလာေရ ယင္းအခ်ိန္စြာ။ ယင္းပိုင္ ပူေဇာ္ရာကနီ အစၿပဳၿပီးေက ရခိုင္မွာနံ႔သာသြီးေရလို႔ ျဖစ္ေပၚလာေရ။”

န႔ံသာသြီးရေရ အဓိက အေၾကာင္းအရင္းကေတာ့ခါ ဘုရားရီသပၸာယ္ဖို႔ အတြက္ျဖစ္ၿပီးေက ျမန္မာသကၠရာဇ္၏ ေနာက္ဆုံးလ တန္ခူးမွာ က်ေရာက္ေရ သႀကၤန္မတိုင္မီ ၁ ရက္၊ ၂ ရက္အလိုမွာ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကပါေရ။ နံ႔သာသြီးပြဲကို ရပ္ကြက္အလိုက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အသင္းအဖြဲ႔ လိုက္ေသာ္လည္း၊ ေက်းရြာ အလိုက္ေသာ္လည္းေကာင္း စုေပါင္းက်င္းပကတ္စြာေလ့ ျဖစ္ပါေရ။

“မမေခ်တိပါေရ။ လူပ်ိဳေခ်တိ စလို႔ေနာက္လို႔ တစ္ေယာက္နဲ႔တေယာက္ လူငယ္ သဘာဝအရ န႔ံသာတိကို တစ္ေယာက္နဲ႔ တေယာက္ပစ္လို႔။ ေဒခ်င့္က အလြန္တရာ ခ်စ္ဖို႔ေကာင္းေရဓေလ့။ တစ္ေယာက္နဲ႔တေယာက္ စိတ္ဆိုးလို႔ေလ့မရ။ အမွန္က ႀကိဳက္လို႔၊ ခ်စ္လို႔လည္း မဟုတ္။ ေမာင္ႏွမပိုင္။ နႏြီးထထြီး ခ်ခ်စ္ခခင္နီကတ္ေတ ႐ိုးရာဓေလ့။”

ယင္းပိုင္ န႔ံသာသြီးၿပီး ေနာက္တစ္နိမွာေတာ့ သူ႐ို႕ကိုးကြယ္ေရ ဘာသာေရး အေဆာက္အအုံတိ၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတိကို လားေရာက္ၿပီးေက ငါးပါး သီလခံယူ၊ လွဴဖြယ္ဝတၳဳတိ လွဴဒါန္းကတ္ပနာ အသင့္ ယူေဆာင္လာေရ နံ႔သာရည္တိနဲ႔ ယင္းမွာရွိေရ ဘုရား႐ုပ္ပြားေတာ္တိကို ဝိုင္းဖြဲ႔ ရီသပၸာယ္ကတ္စြာပါ။

ယင္းပိုင္ဘုရားတိကို ရီသပၸာယ္ၿပီးမွရာ သႀကၤန္ရီ ေလာင္းခြင့္ရွိေရလို႔ မွတ္ယူကတ္ပါေရ။ သႀကၤန္ပြဲေတာ္က်င္းပေရး ေကာ္မတီ ဥကၠဌ ဦးဝိုင္းေမာင္က ေျပာျပစြာက “ဘုရားကိုရီသပၸာယ္ၿပီးမွရာ လူကို ရီေလာင္းရဖို႔ဆိုေရ အစြဲတစ္ခုျဖစ္လာကတ္တယ္။ ခင္ခင္႐ို႕ အငယ္ေခ်ခါကလည္း ယင္းပိုင္ဗ်ာလ္ ရက္ႀကီးနိၾကီးမွာ ရီေလာင္းကတ္ေတ အေခ်တိကို ဘုရားကိုေတာင္ ရီမသပၸာယ္ရသိ။ မင္း႐ို႕လူတိကို ရီမေလာင္းကတ္ေက့။ လူႀကီးသူမတိကပါ ရီ ေလာင္းခံသူတိကပါ ေျပာဆိုဆုံးမကတ္စြာတိကို ခင္ခင္႐ို႕ၾကားဖူးခေရ။ သို႔ေသာ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕အတုိင္းအတာ အရကေတာ့ ေက ဘုရားရီသပၸာယ္စြာကို တရက္တည္းလို႔ မသတ္မွတ္ကတ္။” လို႔ ျဖစ္ပါေရ။

ဘာသာေရး အေဆာက္အအုံတိမွာရွိေရ ဘုရား႐ုပ္ပြားေတာ္တိအပါအဝင္ နီအိမ္တစ္အိမ္ခ်င္းစီမွာ တည္ထားကိုးကြယ္ေရ ဘုရားတိကိုေလ့ ရီသပၸာယ္ ကတ္ေတပိုင္ မိဘဘိုးဘြားတိနဲ႔ သက္ႀကီးရြယ္တိကိုေလ့ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ေလ့ ရွိကတ္ပါေရ။

နံ႔သာသြီး၊ ဘုရားရီသပၸာယ္စြာတိ၊ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ျခင္း ျပဳလုပ္စြာတိေရ  ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံသုံးပါးထဲက တစ္ပါးပါးနဲ႔ ျပစ္မွား က်ဴးလြန္ခစြာတိ ေနာက္ၿပီးေက က်ေရာက္လာႏိုင္ေရ အႏၱရာယ္တိကို ျပယ္ေပ်ာက္လားႏိုင္ေရလို႔ ယုံၾကည္ေရအတြက္လည္း လူတိုင္းနီးပါးက မျဖစ္မနီ ပါဝင္ဆင္ႏြဲကတ္ပါေရ။

“ႏွစ္တစ္ႏွစ္မွာ မေကာင္းစြာတိရွိဖို႔။ အျပစ္အနာဆာတိရွိခဖို႔။ ကာယကံ၊ မေနာကံ၊ ဝစီကံတိနဲ႔ မိဘ႐ို႕၊ သက္ႀကီးသူအို႐ို႕ကို ျပစ္မွားမိေရ။ စကားနဲ႔ျဖစ္စီ၊ ကိုယ္အမူယာနဲ႔ျဖစ္စီ၊ ယင္းပိုင္ျပစ္မွားမႈတိရွိခေရဆိုေက ဘုရားပူေဇာ္ျခင္း၊ နံ႔သာသြီးၿပီးေက ရီသပၸာယ္ျခင္းအားျဖင့္ ႏွစ္တႏွစ္မကူးခင္ အသက္ႀကီးတိကို ရြာတိမွာ အေမႊးန႔ံသာ႐ို႕နဲ႔ ပူေဇာ္ၿပီးေက ျပစ္မွားစြာရွိခေကေလ့ အငယ္တိျဖစ္ေတ က်ေနာ္႐ို႕ကို ခြင့္လြတ္ပါလို႔ ေတာင္းပန္ေက ဗုဒၶဘာသာ႐ို႕မွာ ပ်က္စီးက်ေရာက္လတၱံ႔ျဖစ္ေသာ ေဘးဥပဒ္အႏၱရာယ္တိ ကင္းလြတ္တတ္တယ္လို႔ အယုံအၾကည္ရွိေရ။” လို႔ ဦးေမာင္သိန္းထြန္းက ဆိုပါေရ။

ခ်စ္စရာ ေကာင္းေရ ယင္းဓေလ့စြာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေျပာင္းလဲလာခေကေလ့ ယင္းအခ်ိန္တုန္းက က်င္းပပုံနဲ႔ အခုနဲ႔ ကြာျခားသြားႏိုင္ပါတယ္။ ယေကေလ့ ေဒဖက္ေခတ္အထိ ရခိုင္႐ို႕က ထိန္းသိမ္းၿပီးေက တျမတ္တႏိုးနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ကတ္ဆဲရာ ျဖစ္ပါေရ။ ေဒပိုင္ဘုရားေရသပၸယ္စြာ၊ နံ႔သာသြီးစြာစေရ ရခိုင္႐ို႕၏ အစိုင္အလာႀကီးမားေရ ဓေလ့က တစ္ခါတလည္မွာ ဖူးစာဖက္ကိုေလ့ ရြီးခ်ယ္ေပးတတ္ပါေရ။

ဦးေမာင္သိန္းထြန္းက “ေဒခ်င့္က အလြန္တရာခ်စ္ဖို႔ေကာင္းေရ။ မမေခ်ဖက္ကေလ့ စိတ္ဆိုးလို႔ မရ။ ေယာက်္ားတိကေလ့ စိတ္ဆိုးလို႔ မရ။ ယင္းခ်င့္ကနီစလို႔ သူ႐ို႕မွာ လူငယ္ဘဝခ်စ္ႀကိဳက္သြားစြာေလ့ ရွိေကာင္းရွိဖို႔။ ယင္းသဘာဝတိကေလ့ ရွိကတ္စြာကို။ သႀကၤန္ဆိုစြာေလ့ ယပိုင္ဗ်ာလ္။ မမနဲ႔ ေယာက္်ားနဲ႔ မရီးေခၚလို႔။ ရီတစ္ဖလားပီး။ မေတာ္ရသိေရ မရီးျဖစ္ေကေလ့ တင္စားလို႔ ကိုယ္သေဘာက်ေရ မမေခ်တိကို မ႑ပ္ရွင္မတိကိုေခၚၿပီးေလာင္းကတ္ေတ ဓေလ့တိ ရွိကတ္ပါေရ။”လို႔ သူေတြ႔ဖူးတဲ့ အေၾကာင္းအရာေခ်တစ္ခုကို ဥပမာပီးလို႔ ေျပာျပပါေရ။

ဦးေမာင္သိန္းထြန္း႐ို႕  အငယ္ေခ်ခါက ျပဳလုပ္က်င္းပခကတ္ေတအေၾကာင္းကို အခုပိုင္ ရရယ္မေမာနဲ႔ ျပန္ေျပာင္းေျပာျပပါသိမ့္ေရ။

“င႐ို႕အငယ္ေခ်ခါေတာ့ အရက္ေသာက္စားေရ အေလ့အထက ေကာင္းမရွိသိ။ ကလအဖြ႔ဲတိဖြဲ႔ထားေရ။ လူ ၁၀ ေယာက္၊ ၁၅ ေယာက္ေလာက္ ေပါင္းေရ။ ၿပီးေက ဆင္တူဝတ္ကတ္တယ္။ သြပ္ဖလားေခ်တိ ဝယ္ ေရ။ ဂ်ပန္တုံလို႔ေခၚတယ္။ ယပိုင္ဖလား တေယာက္ တလုံး ဝယ္ေရ။ ၿပီးေက ေတးခင္းဆိုသူဆုိ၊ ဗုံတီးသူတီးလားကတ္တယ္။ ငါ႐ို႕ကေတာ့ ဗုံးတီးလို႔ မဟုတ္။ သူငယ္ခ်င္တိး စုၿပီးေက မ႑စီလို႔ လားကတ္တယ္။ ငါ႐ို႕ဓေလ့ေပါ့။”

အသက္ ၇၀ ေက်ာ္နီဗ်ာလ္ၿပီျဖစ္ေတ ဆရာဦးေမာင္သိန္းထြန္းကေတာ့ အခုေခတ္လူငယ္ ေယာက္်ားေခ်တိစြာ ေသာက္စားမူးယစ္ေပ်ာ္ပါး ကတ္ေတပိုင္ မမေခ်တိကေလ့ ကာယိအိေျႏၵပ်က္ျပားေတ အဝတ္စားေတြဝတ္ၿပီးေက ေပ်ာ္ပါးကတ္စြာတကို ေလွ်ာ့ခ်ပနာ ရခိုင္႐ို္႕၏ ခ်စ္စရာေကာင္းေတ ေဒဓေလ့ကို ထိန္းသိမ္းကတ္ဖို႔ မွာၾကားလားပါေရ။

 538 total views,  1 views today