ကုိေအာင္ ၊ ႐ုိးမေရဒီယုိမဂၢဇင္း

ဒီတစ္ပါတ္မွာေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းက ေတာင္တန္းေဒသေတြမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ့ ေတာင္ယာ လုပ္ငန္းနဲ႔ ေတာင္ယာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဓေလ့ထံုးစံေတြအေၾကာင္းကို ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ပုဏၰားကၽြန္း၊ ေျမာက္ဦးစတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ေတြထဲက ေတာင္တန္းေတြေပၚမွာ အေျခခ် ေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြ ရွိၾကပါတယ္။ စိုင္းတင္၊ ၾသရမ၊ ေမယုစတဲ့ ေတာင္တန္းေတြေပၚမွာ အမ်ားဆံုး ေနထိုင္ၾကပါတယ္။

သူတို႔ရဲ့ အဓိက စီးပြားေရးအျဖစ္ ေရႊ႕ေျပာင္းေတာင္ယာကိုပဲ လုပ္ကိုင္ၾကၿပီး လယ္နဲ႔ တျခားစိုက္ပ်ိဳးေရး လုပ္ငန္းေတြကို လုပ္ကိုင္ေလ့မရွိသလို ေတာင္ယာ ေနရာတခုကိုလည္း သံုးႏွစ္ထက္ ပိုမလုပ္ၾကပါဘူး။ အဲ့ဒီလိုပဲ ရြာကိုလည္း ေတာင္ယာနဲ႔ နီးကပ္တဲ့ေနရာေတြကို လိုက္လံေျပာင္းေရႊ႕ၿပီး ေနၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေမာင္ေတာ ၿမိဳ႕နယ္ ကိုင္းႀကီးရြာမွာေနတဲ့ ၿမိဳအမ်ိဳးသားဦးစံထြန္းက ၿမိဳ႕တို႔ရဲ့ ေတာင္ယာစိုက္ပ်ိဳးမႈဓေလ့ကို အခုလို ေျပာျပပါတယ္။

“ဒီေနရာမွာ ရြာတစ္ရြာတည္တယ္၊ ေတာင္ယာကဟိုမွာခုတ္တယ္၊ ဟိုမွာခုတ္တယ္၊ ေရႊ႕ေျပာင္း ေတာင္ယာ လုပ္ရတာေပါ့။ အပင္လဲမစိုက္ဘူး။ ဖုန္းဆိုးေတာကိုလဲ မခုတ္ဘူး။ ေတာ႐ိုင္းေျမၾသဇာ မထည့္ဘဲနဲ႔ သံုးႏွစ္ေလာက္ ပတ္ဝန္းက်င္ ခုတ္ပစ္လိုက္ရင္ ေတာင္ယာက ေဝးတယ္ေလ။ ရြာတစ္ခါ ျပန္ေျပာင္းတယ္၊ သံုးႏွစ္တစ္ခါ၊ ႏွစ္ႏွစ္တစ္ခါ၊ ေလးႏွစ္မွာတစ္ခါ ေျပာင္းတယ္။ ေတာင္ယာနဲ႔ ရြာနဲ႔ ေဝးသြားၿပီ၊ ေတာင္ယာထြက္ ပစၥည္းေတြကို ကားမရွိေတာ့ ေခါင္းနဲ႔ထမ္း၊ ပုခံုးနဲ႔ထမ္း၊ အဲ့ေတာ့ ေ၀းတဲ့အတြက္ ရြာျပန္ေျပာင္းတယ္။”

ခမီတို႔ကလည္း ေတာင္ယာလုပ္ငန္းနဲ႔ အသက္ေမြးၾကၿပီး သူတို႔ရဲ့ ေတာင္ယာလုပ္ငန္းမွာ အဆင္ေျပေအာင္ သီးႏွံထြက္ေအာင္ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈ ဓေလ့ ထံုးစံအတိုင္း မျဖစ္မေနျပဳလုပ္ရတဲ့ အစီအစဥ္ေတြ ရွိတယ္လို႔ ေျမာက္ဦးမွာ ေနထိုင္တဲ့ ဦးေလေက်ာ္က ေျပာပါတယ္။

“ကဆုန္လမွာေကာက္သစ္ခ်ပြဲလုပ္တယ္။ ၀ါေခါင္လမွာက ေတာင္ယာ ဟင္းစားပြဲလုပ္တယ္။ ေနာက္ တန္ေဆာင္မုန္းလမွာ ေကာက္သစ္စားပြဲဆုိၿပီး တစ္ႀကိမ္ရွိမယ္။ အဲ့ဒီပြဲသံုးမ်ိဳးပါ။”

ခမီလူမ်ိဳးတို႔ကေတာ့ ေတာင္ယာလုပ္ကိုင္သူေတြ ရွိၾကသလို၊ ေျမျပန္႔မွာလယ္ယာလုပ္ကိုင္သူလဲရွိၾကပါတယ္။ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈမွာေတာ့ နတ္ ကိုးကြယ္သူမ်ားသလို အျခား ကိုးကြယ္မႈေတြလဲ ရွိပါတယ္။ ဘယ္ဘာသာကို ကိုးကြယ္သူပဲ ျဖစ္ျဖစ္ စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္းမွာေတာ့ ဓေလ့ထံုးစံအတိုင္း လုပ္ကိုင္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ စိုက္ပ်ိဳးမယ့္ မ်ိဳးေစ့ကို ေသြးနဲ႔လူးၿပီး ပူေဇာ္ရတဲ့ ဓေလ့ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဦးေလေက်ာ္က ခမီလူမ်ိဳးတို႔ေတာင္ယာနဲ႔ လယ္မစိုက္ခင္ ႐ိုးရာနတ္ကို ပူေဇာ္တဲ့ အစီအစဥ္ကို အခုလိုေျပာျပပါတယ္။

“အိမ္မွာလုပ္တယ္ စိုက္ပ်ိဳးမယ့္ေျမမွာလဲ သြားလုပ္ေပးရေသးတယ္။ လုပ္တာက ပန္းပြားတိုင္ေတြနဲ႔ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ လုပ္ရတယ္။ ၾကက္၊ ၀က္ သတ္ရတယ္။ ေသြးခ်ရတယ္။ ကိုယ္စုိက္ပ်ိဳးမယ့္ စပါးက ဘာက အားလံုးယူၿပီးေတာ့ ၿဖိဳး ..လို႔ ဆိုၿပီး စိုက္ပ်ိဳးေရးေအာင္ျမင္ပါေစလို႔ ဆိုၿပီး ေကာက္ဦးခ်ပဲြလုပ္ရတယ္။ အဓိက နတ္ကိုကိုးကြယ္တဲ့ အပိုင္းပါ။ ဟိုးမွာေတာင္ယာမွာ၊ ေျမျပန္႔ဆိုရင္ လယ္ျပင္မွာပန္းပြားတိုက္စိုက္ရတယ္။ အမွန္ကနတ္ကိုကိုးကြယ္တာပါ။”

ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔ဟာလည္း နတ္ကိုးကြယ္သူေတြ ျဖစ္ၾကၿပီး သူတို႔ရဲ့ ေတာင္ယာ စီးပြားေရးလုပ္ခ်ိန္၊ ရြာသစ္တည္၊ ယာသစ္ထြင္တဲ့ အခ်ိန္ေတြနဲ႔ သီးႏွံ အသစ္ထြက္တဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာသတ္မွတ္ထားတဲ့ ပြဲေတြကိုလုပ္ၾကပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ တျခားဘာသာကို ကုိးကြယ္လာသူေတြလဲရွိလာတဲ့အတြက္ တခ်ိဳ႕ ထံုးစံေတြ အနည္းငယ္ ေျပာင္းလဲ လာတာရွိေပမယ့္ ဓေလ့ထံုးစံအတိုင္းပြဲေတြကိုေတာ့ လုပ္ကိုင္တတ္ၾကပါေသးတယ္။ တႏွစ္လံုး လုပ္ကိုင္လို႔ ရလာတဲ့ စပါးသီးႏွံေတြကို တႏွစ္လံုး ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ စားႏိုင္ေအာင္၊ ေနာက္ႏွစ္ေတြမွာလဲ သီးႏွံေတြ ျဖစ္ထြန္းေအာင္၊ က်န္းမာ အသက္ရွည္ေအာင္ ဓေလ့ ထံုးစံေတြအတိုင္း လုပ္ကိုင္ရတယ္လို႔ ဦးစံထြန္းက ေျပာျပပါတယ္။ ေတာေတာင္ေတြကို ပိုင္ဆိုင္တဲ့ နတ္ေတြရွိၿပီး နတ္ေတြဆီက ေတာေတာင္ေတြကို ငွားၿပီး ၾကက္၊ ၀က္ေတြရဲ့ ေသြးနဲ႔ ေတာင္ယာေကာင္းေအာင္၊ အသီးအႏွံ အထြက္ေကာင္းေအာင္ ပူေဇာ္ ၾကရပါတယ္။ ပုဏၰားကၽြန္းၿမိဳ႕နယ္ ဗန္းဗြီးရြာမွာေနတဲ့ ဇနီျဖဴကေတာ့ ေတာင္ယာသိမ္းတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘယ္လို စီမံရသလဲဆိုတာ အခုလိုေျပာျပပါတယ္။

“ရိုးရာလဲ ျဖစ္ႏုိင္တယ္၊ နတ္ဆိုလဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ စပါးသိမ္းၿပီဆိုေတာ့ ယာကို ျပန္အပ္တယ္။ ေတာင္ပိုင္ရွင္မ ဆီမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငွားထားတာ ေတာင္ယာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပန္အပ္တယ္။ ေအာင္ေအာင္ ျမင္ျမင္ ေခ်ာေခ်ာေမာေမာနဲ႔ ၿပီးသြားၿပီဆိုၿပီးေတာ့ ၾကက္ေသြးနဲ႔ ၾကက္နဲ႔ အပ္တာရွိတယ္၊ ၀က္တေကာင္နဲ႔သြား ၀က္ေသြး ခ်ၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးအပ္တာရွိတယ္။ ၀က္နဲ႔ဆိုေတာ့ လူအမ်ားႀကီးလိုတာေပါ့။ အဲ့ဒီအစားအစာေတြ အိမ္ကိုမယူရဘူး။ အဲ့ဒီမွာပဲစားရတယ္။”

ေတာင္ယာ စိုက္ပ်ိဳးၾကသူေတြက က်င္းပေလ့ရွိတဲ့ ပြဲတခုကေတာ့ ေကာက္သစ္စားပြဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဦးစံထြန္းကေတာ့ သူတို႔ရြာေတြမွာ လုပ္ေလ့ရွိတဲ့ ေကာက္သစ္စားပြဲအေၾကာင္းကို အခုလိုရွင္းျပပါတယ္။

“သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၉ ရက္ေန႔မွာ ေကာက္သစ္ပြဲလုပ္တယ္။ ေကာက္သစ္ပြဲမွာ ၀က္တစ္ေကာင္ သတ္တယ္၊ ငါးေျခာက္လဲပါတယ္။ ၈ ရက္ေန႔ ညမွာစတယ္။ အဲ့ဒီေန႔ညမွာ ၀က္သတ္တယ္။ အဲ့ဒီေန႔မွာ မစားရဘူး။ အဲ့ဒီ၀က္သားကို ေနာက္ေန႔မွ စားရတယ္။ မီးကင္ မီးဖုတ္ၿပီးေတာ့ အသားကို မခ်က္ဘူး၊ တစ္ညထားရတယ္။  ေနာက္ေန႔ မနက္ေစာစာမွာ အသားကိုဖ်က္တယ္၊ ခ်က္တယ္၊ ျပဳတ္တယ္။ ၿပီးရင္ ရြာမွာအႀကီးဆံုးလူက ဆုေတာင္း ေပးရတယ္။ ဒီေကာက္သစ္ပြဲမွာ အသားေတြ၊ ငါးေတြ၊ ဒီေကာက္သစ္ ကုသိုလ္မွာ စားတဲ့သူေတြက က်န္းမာပါေစ၊ ခ်မ္းသာပါေစ၊ ေရာဂါကင္းပါေစ၊ ေနာက္ထပ္ ဒီထက္မက စပါးရေအာင္၊ စပါးလဲေကာင္းေအာင္၊ အသီးအႏွံေကာင္းေအာင္ အဲ့ဒါေတြ ဆုေတာင္းေပးတယ္။”

ၿမိဳလူမ်ိဳးေတြရဲ့ ေကာက္သစ္စားပြဲဟာ အခ်ိန္ ငါးရက္ၾကာၿပီး ပြဲေတာ္ကာလ ေနာက္ဆံုးသံုးရက္ကေတာ့ အလုပ္မလုပ္ပဲ အိမ္မွာပဲ ေနရတဲ့ ရက္ေတြျဖစ္ပါတယ္။

“သံုးရက္နားမယ္၊ ဖားရွာ၊ ငါးရွာသြားလို႔မရဘူး။ ၾကက္လဲသတ္လို႔မရဘူး၊ ၀က္လဲ သတ္လို႔မရဘူး။ ငါးကိုလဲမသတ္ရဘူး။ အသက္ရွိတာဟူသမွ်ု သတ္လို႔မရဘူး။ ေလးရက္ေျမာက္ေန႔မွာဖားရွာ၊ ငါးရွာ အျပင္ထြက္လို႔ရၿပီ။ အဲ့ဒီကိုးရက္ေန႔ မတိုင္ခင္ ရွစ္ရက္ေန႔မွာ အကုန္ ယူထားရတယ္။ ဘာ လုပ္ရလဲဆိုေတာ့ ဟင္းသီး ဟင္းရြက္ေတြ ခူးထားရတယ္။ သံုးရက္စာေလွာင္ထားရတယ္။ အသားငါးသံုးရက္စာဖူလႈံေအာင္ လုပ္ထားရတယ္။ ေလွာင္ထားၿပီးေတာ့မွ ကိုးရက္ေန႔မွာပြဲလုပ္ရတယ္။”

သူတို႔ေနထိုင္တဲ့ ေတာေတာင္ ေနရာေဒသကြဲျပားသလိုစီစဥ္က်င္းပၾကတဲ့ အစီအစဥ္ေတြလဲကြဲျပားၾကပါတယ္။ ဇနီျဖဴက သူတို႔ေဒသမွာ လုပ္တဲ့ ေကာက္သစ္စားပြဲ ထံုးစံကေတာ့ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ထဲကဦးစံထြန္းတို႔ ျပဳလုပ္တဲ့ ပံုစံနဲ႔ ကြဲျပားတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဘယ္ေန႔မွာလုပ္မယ္လို႔ တိတိက်က် သတ္မွတ္တာမရွိဘဲ ေကာက္သစ္ အရင္ရတဲ့သူက ပြဲအရင္လုပ္ၾကၿပီး သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြကိုေကာက္သစ္ထမင္းနဲ႔ တည္ခင္းၿပီးမွ စားေသာက္ၾကရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

“ကၽြန္ေတာ့္ ေတာင္ယာမွာစပါးထြက္ၿပီ၊ က်န္တဲ့ေတာင္ယာကစပါးမထြက္ေသးဘူးေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္က ေကာက္သစ္စားရၿပီေလ။ အရင္က ေခ်းငွား ေ၀မွ်ၿပီးေတာ့ စားရတာေပါ့။ အဲ့ဒီအခ်ိန္မွာထမင္းတည္ခင္းရတယ္။ ရခိုင္ ဗုဒၶဘာသာေတြဆိုလဲ ေကာက္ေပၚရင္ ေက်ာင္းသြားၿပီး ဆြမ္းအုပ္ ပို႔ၾကတာေပါ့၊ အဲ့လိုသေဘာမ်ိဳး။ ေတာင္ယာမွာ အသီးအႏွံထြက္ၿပီ၊ သခြားသီးေပၚၿပီ၊ ငရုတ္သီး၊ ေျပာင္းဖူးသီးေနၿပီဆိုရင္ မစားရေသးဘူး။ တဖူးျဖစ္ျဖစ္၊ တလံုးပဲျဖစ္ျဖစ္ သက္ႀကီးရြယ္အိုကိုတလံုးျဖစ္ျဖစ္ေပးၿပီးမွ စားရတယ္။”

ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔ဟာ ရလာတဲ့စပါးကို ေသြးနဲ႔ ေလာင္းၿပီးမွ စပါးက်ီမွာ ထည့္သြင္းသိုေလွာင္ၾကရပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုလုပ္မွပဲ စပါးဆန္ေရ ပြားမ်ားတယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကတဲ့အေၾကာင္း ဇနီျဖဴကေျပာပါတယ္။ ခမီလူမ်ိဳးတို႔ကေတာ့ ေတာင္ယာစပါး ေပၚတဲ့ အခ်ိန္ဆိုရင္ စပါးရိတ္ၿပီးတာနဲ႔ ေကာက္သစ္စားပြဲကို မျဖစ္မေန လုပ္ရပါတယ္။ ေကာက္သစ္စားပြဲမလုပ္ခင္ အသစ္ေပၚတဲ့စပါးကို မစားၾကရဘဲ စပါးအေဟာင္းကိုပဲ စားၾကရပါတယ္။ ေကာက္သစ္ စားပြဲမွာလဲ အသစ္ေပၚတဲ့ စပါးကိုၾကက္၊ ၀က္တို႔ရဲ့ ေသြးနဲ႔ ႏွယ္ၿပီး နတ္ပူေဇာ္ရတာလို႔ ဦးေလေက်ာ္က ရွင္းျပပါတယ္။

“ရလာတဲ့ စပါးကိုမစားခင္ ေသြးေျမခ်ရေသးတယ္။ ေတာင္ယာကထြက္တဲ့ စပါးျဖစ္ေစ၊ လယ္က ထြက္တဲ့ စပါးျဖစ္ေစ၊ ေကာက္သစ္စားပြဲ မလုပ္ဘဲ စားတဲ့ထံုးစံမရွိဘူး။ အေဟာင္းကိုပဲစားေနရတယ္ ေပၚလာတာကိုေတာ့ ေသြးခ်ၿပီးမွ စားရတယ္။”

ခမီလူမ်ိဳးတို႔ရဲ့ ေကာက္သစ္စားပြဲက်င္းပရတဲ့ အစီအစဥ္ေတြကေတာ့ ပြဲက်င္းပမယ့္ လယ္ျပင္၊ ဒါမွမဟုတ္ ေတာင္ယာမွာ ၀ါးနဲ႔ ပန္းပြားတိုင္စိုက္ၿပီး အဲ့ဒီနားမွာ ရလာတဲ့ စပါးေတြကို ပံုထားရပါတယ္။ ပန္းပြားတိုင္က ေတာင္ယာနတ္၊ လယ္နတ္ကို ရည္ရြယ္စိုက္ထူရတာပါ။ ေကာက္သစ္စားပြဲကို ေရာက္လာသူေတြကိုေခါင္ရည္၊ ၾကက္သား၊ ၀က္သား၊ ထမင္းတို႔နဲ႔ ဧည့္ခံၿပီးအရက္ေသစာေတာ့ မေသာက္ၾကဘူးလုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ေခါင္ရည္ ေသာက္ရင္း ေတးသီခ်င္းေတြ သီဆိုရင္းေယာက္က်ားမိန္းမ ၀ိုင္းဖြဲ႕ကခုန္ၾကတယ္လို႔ ဦးေလေက်ာ္က ေျပာပါတယ္။

“အဲ့ဒီနားမွာ ပန္းပြားတိုင္ စိုက္ရမယ္။ ပန္းပြားတိုင္မွာ ၾကက္ အသဲအျမစ္ ေခါင္းအားလံုး အဲ့ဒီမွာ တင္ရတယ္။ နတ္ကိုကိုးကြယ္တာကိုး။ ေခါင္ရည္ပါတယ္၊ ၾကက္ပါတယ္၊ ၀က္ပါတယ္၊ က်န္တာေတာ့မရွိဘူး။ ႐ိုးရာအတိုင္းအဲ့ဒီမွာကၾကေတာ့တာပဲ။ တပီကလာလို႔ ေခၚတဲ့ ေမာင္းကို တဒူဒူထုရင္း ေခါင္ရည္ေသာက္ရင္း ကၾကတာပဲ။ ေပ်ာ္ၾကတာပဲ။ ပန္းပြားတိုင္နဲ႔ကပ္ၿပီးစပါးပံုရွိတယ္။ စပါးပံုကိုပတ္ၿပီးကၾကတယ္။”

ခမီ ေကာက္သစ္စားပြဲမွာ အေရးပါတဲ့ အစီအစဥ္တခုကေတာ့ တပီကလာလို႔ေခၚတဲ့ လင္ပန္းပံုစံ ေၾကးေမာင္းထဲမွာ ၀က္အသည္းကို ထည့္ၿပီး မဲမလုိ႔ေခၚတဲ့ ပြဲရဲ့ ဦးစီးဦးေဆာင္ ဆရာက ေရွ႕ျဖစ္ ဖတ္ေပးရပါတယ္။ ၀က္အသည္းရဲ့ အေၾကာေတြ ထင္ရွားပံု၊ ဦးတည္ပံုကို ၾကည့္ၿပီးေနာက္ႏွစ္ ဘယ္သီးႏွံက ဘယ္လို၊ ရာသီဥတုကဘယ္လို၊ စပါး ဘယ္ေလာက္ထြက္မယ္ဆိုတာ ေဟာေပးရပါတယ္။

“ကၽြန္ေတာ္ေျပာတဲ့ ေကာက္သစ္စားပြဲတို႔မွာ ၀က္ရဲ့ အသည္းကိုထုတ္ၿပီးအဲ့ဒီထဲမွာခ်ထားရတယ္။ ၀က္ အသည္းကို ခ်ထားၿပီး သူက ၾကည့္ရတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္တဲ့ မဲမကၾကည့္တယ္။ ဒီလမ္းေၾကာင္းက ဒီလိုျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီအတြက္ စပါးမ်ားမ်ားရမယ္။ ရာသီဥတုေကာင္းမယ္။ အဲ့ဒီလို၊ အဲ့ဒီထဲမွာ ထားရတယ္။ ေကာက္သစ္စားပြဲမွာ အဲ့ဒီအတိုင္းပဲ။”

ခမီတို႔ကေတာ့ ေကာက္သစ္စားပြဲလို႔ ဆိုေပမယ့္ ရလာတဲ့ ဆန္စပါးကိုအဲ့ဒီပြဲမွာခ်က္စားၾကတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ႐ိုးရာယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈအရ ျပဳလုပ္ရမယ့္ အစီအစဥ္ကိုေဆာင္ရြက္တဲ့သေဘာနဲ႔ ျပဳလုပ္ၾကတာလို႔ ဦးေလေက်ာ္ကေျပာပါတယ္။ ေခတ္ကာလအရ သီးႏွံထြက္တဲ့အခ်ိန္နဲ႔ ရာသီဥတု အေျခအေန ေျပာင္းလဲမႈေတြကလဲ ရွိေနပါတယ္။

“အဲ့ဒီစပါးကို ငါတို႔ စားလို႔ရၿပီဆိုတဲ့ သေဘာပဲ၊ အခုမွ စၿပီးစားေတာ့မယ္ဆိုတဲ့ သေဘာ။ အဲ့ဒါၿပီးတာနဲ႔ အဲ့ဒီစပါးကို စားၾကတယ္။ အခုကေတာ့ အဲ့ဒီလိုမရွိေတာ့ဘူး။ ငတ္လာတဲ့အတြက္ ေကာက္လ်င္ေပၚရင္ ေကာက္လ်င္ စားပစ္လိုက္ၾကတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူ႔အခ်ိန္နဲ႔သူပြဲေတာ့လုပ္ၾကတယ္။ အရင္ကဆို စပါးေတြကအခုလုိေစ်းမရွိဘူး။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ စပါးကလံုလံုေလာက္ေလာက္ ရွိေနတာကိုး။ အဲ့လိုစားၿပီးမွပဲ ပြဲၿပီးမွပဲ စပါးကိုက်ီမွာ သြင္းရတယ္။ ျဖစ္ကတတ္ဆန္းသြင္းလို႔မရဘူး။ အခုေခတ္ေတာ့ ဘယ္ရေတာ့မလဲ။ မိုးေလရာသီဥတုက ေျပာင္းလာေတာ့ ရိတ္ၿပီး က်ီသြင္း။ အဲ့ဒီလိုျဖစ္သြားတာ။”

ေတာင္ေပၚေဒသေနတဲ့ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြဟာ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ ဓေလ့ထံုးစံ တူညီတာ ရွိသလို ကြဲျပားတာေတြလဲ ရွိေပမယ့္ လူမ်ိဳးအလိုက္ ဓေလ့ထံုးစံေတြက က်န္ရွိေနဦးမယ္လို႔ ဦးေလေက်ာ္က ေျပာပါတယ္။

“ကၽြန္ေတာ္တို႔က ယာဟင္းကိုင္ပြဲ၊ ေကာက္သစ္စားပြဲကိုအလုပ္လုပ္ဖို႔အတြက္ အလုပ္မလုပ္ခင္ ေဆြမ်ိဳးေတြ စားေသာက္ ေပ်ာ္ပါးတာလို႔ပဲ ကၽြန္ေတာ္ကယူဆထားတယ္။ အဲ့ဒီအျမင္ပဲသက္ေရာက္ေနတယ္။ လာဧည့္သည္လာ၊ စား၊ ကန္႔သတ္ခ်က္မရွိ၊ သို႔ေသာ္ သူ႔စည္းကိုေတာ့ မကိုင္နဲ႔၊ ေသာက္ဖို႔ စားဖို႔ အားလံုး လုပ္လို႔ရတယ္။ စည္းမေက်ာ္ဖို႔တခုသာလုိတယ္။”

 686 total views,  1 views today