ေနာင္ေနာင္ | Arakan Yoma

ဗုဒၶပူဇနိယ အကဟာ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃံာ ရတနာသုံးပါးကုိ ဆီမီးနဲ႔ ရွိခုိးပူေဇာ္တဲ့ ရခုိင္႐ုိးရာ အကတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈ ထုံးတမ္းအစဥ္အလာ အရ တစ္ျခားအကေတြ မကေသးခင္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ကုိ ဦးခုိက္ပူေဇာ္တဲ့အေနနဲ႔ ဗုဒၶပူေဇနိယအကကုိ ပထမဆုံး ကျပ ေဖ်ာ္ေျဖရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအကဟာ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ဓညဝတီေခတ္မွာ စတင္ေပၚေပါက္လာတာ ျဖစ္ၿပီး ရခုိင္႐ုိးရာ ဆီမီးခြက္အကလုိ႔လည္း ေခၚပါတယ္။

ဒီလုိ ႐ုိးရာအကနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈထုံးတမ္းဓေလ့ေတြကုိ ျမတ္ႏုိးတတ္သူ ေဒၚညဳိညဳိေစာဟာ မ်ဳိးဆက္သစ္ အမ်ဳိးသမီးေတြကုိ ရခုိ္င္႐ုိးရာ အကေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သင္ၾကားေပးေနသူတစ္ေယာက္ပါ။

“ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြမွာ ဘုရားကို စၿပီး ရွိခုိးတဲ့အက။ ဘုရားရွိခုိးအက။ ဘုရားကုိ ပူေဇာ္တာ ပထမဆုံး။ ရုိးရာေတြမွာဆုိလည္း ဗုဒၶပူဇနိယအကေတးကုိ ပထမဆုံး တုိက္ၿပီးမွ တျခားအကေတြကုိ ေတးတုိက္ရတယ္။ ဗုဒၶပူေဇနိယအကကုိ မကေသးဘဲ တျခားအကေတြကုိ ကလုိ႔ မရဘူး။” လုိ႔ ရခုိင္ရုိးရာအကေတြကုိ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးၿပီး စိတ္ဝင္စားသူ ကခ်င္သူေတြကုိ ကုိယ္တုိင္လည္း သင္ၾကားေပးေနသူ ေဒၚညဳိညဳိေစာက ေျပာပါတယ္။

သူက ရခုိင္ျပည္နယ္၊ ေျမာက္ဦးၿမဳိ႕မွာ ေနထုိင္ၿပီး ရခုိင္႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈအကေတြကုိ အသက္ ၁၃ ႏွစ္အရြယ္ကတည္းက စတင္ ရင္းႏွီးခဲ့သူပါ။ ဒါေပမယ့္ သူ အသက္ ၁၆ ႏွစ္မွာ အိမ္ေထာင္က်ခဲ့တာေၾကာင့္ သူ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးတဲ့ အကေတြနဲ႔ ၅ ႏွစ္ေက်ာ္ေလာက္ ေဝးကြာခဲ့ရပါတယ္။

အဲဒီေနာက္ သူ အသက္ ၂၁ ႏွစ္မွာ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈအက ေလာကထဲ ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာၿပီး ရခုိင္ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ရဲ႕ ႀကီးၾကပ္သူအေနနဲ႔ေရာ၊ အကသင္ေပးသူအျဖစ္နဲ႔ပါ တစုိက္မတ္မတ္ လုပ္ကုိင္လာတာ အခုဆုိရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ ရိွေနပါၿပီ။

“ကေလးဘဝ ေက်ာင္းတက္ေနတဲ႔ အသက္ ၁၃ ႏွစ္အရြယ္ကတည္းက ရခုိင္႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔မွာ ဝင္ၿပီးကလာတာ။ ကုိယ့္ ရခုိင္႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈကုိ ထိန္းသိမ္းတဲ့အေနနဲ႔ ဝင္ၿပီးကတာ။ ဗုဒၶပူေဇနိယအက ကကြက္ေတြကုိ ကတယ္။ ပုိးဝါမွာဆုိရင္ အရံအေနနဲ႔ ကတယ္။ ၿပီးရင္ ျပဇာတ္ေတြမွာ ကတယ္။ ဇာတ္ထုတ္ေတြမွာ ကတယ္။ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ကေန ၁၆ ႏွစ္ထိ ဆယ္တန္းထိေပါ့ ေက်ာင္းတက္ခဲ့တယ္။ အဲဒီကေန စၿပီးေတာ့ အိမ္ေထာင္က်သြားေတာ့ ႐ုိးရာအကနဲ႔ ၅ ႏွစ္ေက်ာ္ ၆ ႏွစ္ေလာက္ ေဝးကြာခဲ့တယ္။ အခု ႐ုိးရာျပန္ဝင္တ့ဲ ေနာက္ပုိင္းမွာဆုိရင္ ယိမ္းေနရာမွာ မကေတာ့ဘူး။ ႀကီးၾကပ္သူေနရာမွာပဲ ဝင္လုပ္ၿပီးေတာ့ အခု ကေလးေတြကုိ သင္ေပးေနတယ္။” လုိ႔ ေဒၚညဳိညဳိေစာက ေျပာျပပါတယ္။

ဗုဒၶပူေဇနိယအကကုိ ဘုရားပြဲေတြနဲ႔ သက္ႀကီးရြယ္အုိ ပူေဇာ္ပြဲေတြမွာ အမ်ားဆုံး ကျပေျဖေဖ်ာ္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူက ဒီလုိပြဲေတြမွာ ကုိယ္တုိင္ပဲ လုိက္ကသလုိ၊ သမုိင္းဆုိင္ရာ ျပဇာတ္ေတြနဲ႔ ဇာတ္ထုတ္ေတြမွာလည္း ေနာက္ခံ ေတးသီခ်င္းေတြကို သီဆုိ ေပးရတတ္ပါေသးတယ္။

“အခု အန္တီတုိ႔က မ်ားေသာအားျဖင့္ သွ်စ္ေသာင္းနဲ႔ ႐ုိးရာဟာ ကုိယ့္ေျမာက္ဦးၿမဳိ႕မွာ ရွိေနတဲ့အတြက္ ယွဥ္တြဲေနတယ္ေလ။ သွ်စ္ေသာင္းဘုရားပြဲတုိင္း အန္တီတုိ႔ ႐ုိးရာအဖြဲ႔ ကရတယ္။ ဒီဆီမီးခြက္အကအပါအဝင္ တျခားအကေတြလဲ ကတယ္။ ရခုိင္သမုိင္းဟူသမွ် ဇာတ္ထုတ္ေတြ ကတယ္။ ျပဇာတ္ဆုိရင္ ရခုိင္သမုိင္းျပဇာတ္။ ဇာတ္ထုတ္ဆုိရင္လဲ ရခုိင္သမုိင္းဇာတ္ထုတ္ေတြကုိ ကတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေႏြရာသီဆုိလုိ႔ ရွိရင္ နယ္ေတြက ဘုန္းႀကီးပ်ံပြဲေတြမွာ ကဖုိ႔ လာေခၚရင္လဲ တစ္ခါတစ္ေလ သြားကျဖစ္ပါေသးတယ္။” လုိ႔ ေဒၚညဳိညဳိေစာက ဆုိပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ သူက ခုလုိ ဆက္ေျပာပါေသးတယ္။

“ဒီ ရခုိ္င္႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ဟာ သွ်စ္ေသာင္းဘုရားပြဲက ရတဲ့ ေငြနဲ႔ ႐ုိးရာအဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု တည္တံ့ေအာင္ ဆုိၿပီး လုပ္ေနၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တျခားအဖြဲ႔အစည္းေတြက ေထာက္ပံ့တာမ်ဳိး၊ အဲလုိမ်ဳိးလည္း မရွိပါဘူး။ သွ်စ္ေသာင္းဘုရားပြဲတစ္ပြဲ မကလုိက္ရဘူးဆုိရင္ ရခုိင္႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔မွာ ကမယ့္ေနရာ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ရခုိင့္႐ုိးရာ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔မွာ ရံပုံေငြလဲ မရွိေတာ့ အဆင္္မေျပပါဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့လည္း ကုိယ့္ ေျမာက္ဦးမွာ သွ်စ္ေသာင္းဆုိတာက အထြတ္အျမတ္ျဖစ္တဲဲ့အတြက္ ခုလုိ ပြဲမက်တဲ့အေပၚ အန္တီတုိ႔ ရင္ထဲမွာ လုံးဝ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိတယ္။”

ေဒၚညဳိညဳိေစာက သူ႔ဆီကုိ ႐ုိးရာအက ပြဲလမ္းသဘင္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တျခား ၿမဳိ႕ရြာေတြက အကူအညီေတာင္းရင္လည္း ႏုိင္တဲ့ ဘက္က ကူညီေပးတတ္သူပါ။ ဒါေၾကာင့္ အနီးအနား ေက်းရြာမွာ ႐ုိးရာ အကပြဲေတြ က်င္းပရင္ ေဒၚညဳိညဳိေစာဆီမွာပဲ အက လာသင္ၾကရတာပါ။

ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း သူက “ ဒီ ရခုိင့္႐ုိးရာ အကေတြနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ဘယ္လုိပဲ အကူညီေတာင္းေတာင္း၊ အားလုံးကူညီေပးတယ္။ ေက်ာင္းကပြဲေတြ၊ စုံညီပြဲေတာ္ေတြက အကူအညီလာေတာင္းရင္လည္း လုိက္ကူညီေပးပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ရခုိင့္႐ုိးရာအကေတြမွာ ဆံထုံးထုံးဖြဲ႔ဖုိ႔၊ အဝတ္အစား ဝတ္ဖုိ႔ဆုိရင္လည္း အၿမဲတမ္းလုပ္ေပးပါတယ္။” လုိ႔ ဆုိပါတယ္။

ေဒၚညဳိညဳိေစာမွာ သားသမီး သုံးဦး ရွိပါတယ္။ ဘုရားပြဲေတြဆုိရင္ တမိသားစုလုံး ဆုိၾကကၾကရပါတယ္။

“ဟုိအရင္ေခတ္ေတြနဲ႔မတူ။ အခုေခတ္ ကေလးေတြက စိတ္ပါဝင္စားမႈ အားနည္းတယ္။ စိတ္ဝင္စားတဲ့ သူေတြကလည္း ေငြေၾကးခ်မ္းသာတဲ့ သူေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္ေန႔လုပ္ တစ္ေန႔စား ကေလးေတြက ကေနၾကတာ။ အဲဒါေၾကာင့္ ကဖုိ႔ လူေခၚလာတဲ့အခါ အခက္အခဲေတြ ျဖစ္တယ္။” လုိ႔ သူက ဆက္ေျပာပါတယ္။

ေဒၚညဳိညဳိေစာက မိသားစု စားဝတ္ေနေရးအတြက္ေတာ့ ရပ္ကြက္ထဲ ထမင္းတစ္ခါျပင္ ဆုိင္ေလး ဖြင့္ထားၿပီး အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္း ျပဳပါတယ္။ ဒီအလုပ္က သူ႔ မိသားစုအတြက္ ၿမဳိးၿမဳိးျမက္ျမက္ ရတာမ်ဳိး မဟုတ္ေပမယ့္ သူ ဝါသနာပါတဲ့ ရုိးရာ ကကြက္ကနည္းကဟန္ေတြကုိ ထိန္းသိမ္းရတဲ့အျပင္ မ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္ေတြကုိပါ အက သင္ေပးရတာေၾကာင့္ စိတ္ခ်မ္းသာစရာလုိ႔ ခံယူထားသူလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအေၾကာင္း ေဒၚညဳိညဳိေစာက ခုလုိ ေျပာျပပါေသးတယ္။

“အန္တီတုိ႔ မိသားစုက ဆင္းရဲေပမယ့္ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းဆုိေတာ့ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ အရမ္းႀကီး ၿငဳိျငင္တာေတြေတာ့ မရွိဘူး။ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ ဒီ႐ုိးရာအကကုိ အခု လက္ရိွ အေျခအေနေတြထက္ ပုိၿပီး ျမင့္မားေအာင္ ၊ တုိးတက္ေအာင္ လုပ္ေပးခ်င္ပါတယ္။”

ဒီလုိ ႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အႏုပညာကုိ ျမတ္ႏုိးတန္ဖုိးထားတဲ့ ေဒၚညဳိညဳိေစာဟာ သူ တတ္ထားတဲ့ အကပညာေတြကုိ လူငယ္အမ်ဳိးသမီးေတြအတြက္ လက္ဆင့္ကမ္းအေမြေပးရင္း ႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈေတြ ေပ်ာက္ပ်က္မသြားေအာင္ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္သြားဖုိ႔ ဆႏၵရွိေနသူ တစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။

 1,335 total views,  1 views today